+45 23 93 48 41 AnnC@potentialefabrikken.dk

Resultat af undersøgelse om intelligente unges største udfordringer

Siden jeg i juni 2014 skrev blog-indlægget Mobning, kedsomhed og ensomhed er hverdagen for begavede børn og unge  – er der kommet mange flere besvarelser på min mini-undersøgelse. I skrivende stund er der 61 unge, der har fulgt linket og svaret på de 10 spørgsmål – tak til jer!

Begavede unges sociale problemer

25% af de unge oplever udfordringer eller ligefrem problemer i de sociale relationer, gruppearbejde er svært/ubehageligt, det er vanskeligt at skulle passe ind i klassen og/eller at kommunikere med jævnaldrende. Kommunikationen gør tit knuder, fordi de andre ikke kan følge med eller opleves som værende “for langsomme”, gentagelser og miskommunikation føles frustrerende.

“Jeg kan nogle gange føle mig socialt handicappet pga folks fordomme om mig.”

“Det er meget tydeligt, når man endelig er sammen med nogen, der har det på samme måde som een selv. Man behøver ikke at pensle alting ud, forklare sin humor, undskylde for noget eller lade som om, man er en anden person.”

 

Vanskelig læring for begavede unge

23% af de unge oplever vanskeligheder i læringssituationen. Det kan være manglende arbejdsdisciplin, fordi de ikke har været vant til at skulle anstrenge sig eller læse lektier i folkeskolen, koncentrationsbesvær eller at de ikke kan motivere sig selv til at møde op. 8% mangler motivationen og har svært ved at engagere sig i studiet.

“Manglende udfordringer, manglende entusiasme og engagement netop, fordi det har været nemt.”

“Mit hoved bliver uklart når jeg skal i gang med at lave lektier, og det er næsten, som om jeg er syg, fordi jeg ikke orker lektierne.”

Største udfordring er, at “…jeg virkelig har udfordringer her sidst på mit studie. Så meget at jeg ikke ved, hvordan jeg skal gennemføre det. Jeg har ikke disciplinen til at få læst det, det kræver.”

“At alle andre hele tiden siger “jeg vil have din hjerne” eller” hvorfor er du så klog”, men det værste er, når man skal rette på sin lærer og så ender i en diskussion.”

 

Begavede unge mangler faglige udfordringer

21% mangler faglige udfordringer. Det meste er for nemt, og selv om de ikke læser lektierne, får de alligevel gode karakterer.

“Jeg føler tit tingene kommer for let til mig og jeg keder mig meget på mit job. Mine opgaver klares alt for hurtigt, og der er ikke nok udfordringer.”

3% oplever, at de ikke bruger eller tør bruge deres potentiale – at de kunne have gjort det meget bedre, hvis de havde fået passende udfordringer.

“At turde udnytte mit potentiale fuldt ud.”

 

Begavede unge keder sig!

18% ser kedsomhed som en af deres største udfordringer. Det går generelt for langsomt og flere keder sig bravt.

“I folkeskolen kedede jeg mig hver eneste dag. Jeg lærte noget nyt ca. 2 gange om året.”

“Kedsomhed, enormt dårlig til at slide i det i længere tid ad gangen for at opnå det, jeg egentlig gerne vil. ”

 

Begavede unge føler sig ensomme

15% savner ligesindede og lige så mange oplever ensomhed. De savner andre, som er godt begavede, kan forstå, hvad de siger, deler interesser – og nogen de kan være venner med. Flere efterlyser kærester, som de kan være på bølgelængde med.

“Det er så frustrerende at vide, at man har behov for nogen, men ikke kan finde dem nogen steder. ”

“Ensomhed – jeg har aldrig haft en ven, og det kan tælles på 1 hånd, hvor mange gange jeg i folkeskolen var sammen med nogle klassekammerater efter skoletid.”

“Aldrig at have haft en ven, ALDRIG at have besøgt nogen/haft nogen med hjem efter skole.”

 

Begavede unge føler sig anderledes

13% føler sig anderledes/forkert eller at andre synes, at de er mærkelige.

“At man tit bliver opfattet som værende mærkelig.”

10% har en oplevelse af, at andre ikke kan forstå dem.

“At jeg så at sige taler et andet sprog end andre. Folk forstår mig ikke, fordi jeg taler i abstrakte modsætningsforhold, der er klart optegnet for mit indre. Jeg har en tendens til at forbinde alt i et større net af viden og forståelse, også i normale hverdags sammenhænge, og det kan folk ofte ikke følge. Jeg føler mig utrolig utilpas i small-talk situationer, for jeg synes det er så ligegyldig irrelevant at bruge ord på at snakke om ‘ingenting’, selvom jeg jo godt forstår, at folk gør det af sociale årsager.”

 

Begavede unge rammes af stress og depression

8% har været ramt af stress, depression eller lignende i løbet af deres skoletid/uddannelse, ofte som resultat af flere af ovenstående faktorer.

“Vi lavede gruppearbejde ca. 3 gange om dagen, hvilket jeg aldrig har lært, og det var et helvede for mig til sidst, hvorfor jeg gik ned med stress og fik en depression. Man bliver udstillet, når gruppemedlemmerne kan se, man er irriteret på dem, fordi de er SÅ langsomme og ikke kan tænke så hurtigt som én selv.”

“…fik symptomer lignende depression, begyndte at pjække (meget), græd hver dag. Blev ved indtil 9. klasse – fik konstateret ADHD efter 6 måneders undersøgelse. Har gode og dårlige dage nu, græder stadig næsten hver dag, men jeg kommer i skole 3-4 gange om ugen. Selvom jeg ikke har været i skole i det meste af 7-8. klasse, får jeg stadig præsentable karakterer?”

En mindre procentdel kæmper med præstationsangst, perfektionisme, impostor syndrome, er særligt sensitive og/eller tænker alt for meget.

“Det værste for mig er den lave selvdisciplin og sensitiviteten. Jeg tænker ufatteligt meget over tingene, og genkender meget af det, som jeg lige har læst på bloggen. Herunder f.eks. impostor syndrome m.m.”

 

Er du selv en af de begavede unge?

Her kan du få en pejling på, om du har de typiske kendetegn for begavede unge:
Test for unge

Her kan du se, hvor du kan finde ligesindede, og hvad jeg måske kan hjælpe dig med:
For begavede unge

Er du 17 år eller yngre, kan dine forældre kontakte foreningen GiftedChildren.dk, hvor du (som medlem) kan møde andre begavede unge og deltage i diverse aktiviteter.

Hvis du kæmper med ensomhed, lav selvtillid og følelsen af at være forkert, mistrives både fagligt og socialt, kan du have gavn for et personligt udviklingsforløb. Hvert år har jeg en eller flere unge i forløb – betalt af deres forældre – og de rykker!

Her er, hvad en af dem skrev, da jeg fulgte op:

“Som nævnt blev jeg student d. 26. juni, og jeg kunne aldrig have drømt om en sådan afslutning på gymnasiet, hvis jeg tænker ét år tilbage. I dag har jeg ikke blot fået huen på, jeg har også fået nogle venner for livet, som accepterer mig, som den person, jeg er, og ikke den person, jeg engang prøvede at være. Jeg lærer langsomt for hver dag, der går, at stå ved mig selv, og selvom der da er dage, hvor der er små tilbagefald, så har din hjælp betydet, at mit liv ser helt anderledes positivt ud i dag end specielt for et år siden, da vi mødtes. Det er jeg stadig dig meget taknemmelig for.”

Kan du genkende dig selv, så skriv eller ring til mig.