Burde du have gjort dette eller hint, men fik det ikke gjort? Burde du have tænkt på og forudset det ene eller andet? Burde du være sådan og sådan i stedet for sådan, som du faktisk er?

Er BURDE en kæp, du slår dig selv i hovedet med? Så smid den væk nu!

 

Hvorfor skal burde afskaffes?

Burde betyder, at du ikke har fået det gjort – og at du med stor sandsynlighed heller ikke kommer til at gøre det i nær fremtid. Den eneste effekt af BURDE er kronisk dårlig samvittighed. Derfor skal burde afskaffes nu. Slettes helt fra dit ordforråd.

Men hvad skal du så sige eller gøre i stedet for?
Først er du nødt til at forstå, hvorfor du slår dig selv i hovedet med burde.

Foto: Ann C. Schødt

Hvorfor synes du, at du burde?

Burde er som en kæmpestor sten, der ligger midt på vejen og spærrer for dig. Fordi du – som begavet – er vant til at kunne overkomme og klare meget, synes du, at du burde være i stand til at flytte den kæmpestore sten. Du er vant til at forvente utroligt meget af dig selv. Nogle gange også af andre. Derfor stirrer du dig blind på den uoverskuelige opgave, forsøger måske at skubbe lidt til den, inden du giver op og sætter dig ned foran den. Og slår dig selv i hovedet med burde.

Hvis du samtidig med din intelligens også er sensitiv, er burde både en måde at straffe dig på og en måde at beskytte dig selv ved at skubbe problemet foran dig. Udskyde nederlaget. Undgå skuffelsen. Fordi erkendelsen er endnu sværere end selve den kæmpestore sten.

Sandheden er nemlig, at du IKKE KAN. Du kan ikke flytte den kæmpestore sten. Ikke nu. Ikke i morgen. Og slet ikke alene.

Hvis du kunne, havde du selvfølgelig gjort det forlængst.

Først når du erkender og accepterer, at der faktisk er noget, du ikke kan, er der håb forude.

 

Analyse i stedet for burde

Som begavet er du sikkert god til at tænke ting grundigt igennem, overveje for og imod, forudse mulige risici og ubehagelige konsekvenser. Så det er den evne, du skal bruge nu. Men i stedet for at lade tankerne slide selvopfyldende negative baner i din hjerne, skal du i gang med en kort, systematisk analyse – og den skal skrives ned. Så den kan komme ud af dit hoved, hvor den alligevel bare kører i ring.

Analysen er enkel, for du skal blot svare på følgende spørgsmål:

  • Hvorfor skal jeg gøre det? (flytte den store sten)
  • Hvorfor skal jeg ikke gøre det?
  • Hvad er de mulige konsekvenser af at gøre det?
  • Hvad er de mulige konsekvenser af ikke at gøre det?

Hvis du – gud bedre det – ligger søvnløs og spekulerer, skal du stå op og skrive dine svar ned, helt gammeldags med pen og papir. Alternativt, hvis du ikke har slukket for din mobiltelefon (som det ellers varmt kan anbefales), kan du indtale det som et memo til dig selv. Så er det ude af dit hoved, og du får sandsynligvis lettere ved at falde i søvn.

 

Handling i stedet for burde

Mange begavede og sensitive tænker for meget og handler for lidt. Fordi de har så høje forventninger til sig selv og er bange for at skuffe både sig selv og andre. Så alene tanke om at handle kan være angstprovokerende. I stedet bliver de handlingslammede.

Læs også: Tænker du for meget og handler for lidt?

Inden du alligevel forsøger at handle, kan du spørge dig selv:

  • Hvad er det værste, der kan ske? (forklaringen på, hvorfor du ikke handler)
  • Hvad er det bedste, der kan ske? (det, du har svært ved at forestille dig)

Og så kan du ellers brainstorme på mulige handlinger. For selv om der inde i dit hoved kun er to muligheder; 1) at flytte den kæmpestore sten eller 2) at give op på forhånd, så byder virkeligheden på mange, mange flere muligheder. Du kan kravle over den, du kan gå udenom, du kan bede andre om at hjælpe dig med at trille den væk fra vejen, du kan gå en helt anden vej osv.

Læs også:

 

Related Post

Få 5 tips til markant mere selvtillid

* 5 effektive og nemme ting, du selv kan gøre fra i dag 

* Hjælper også mod hæmmende impostor-følelser

* Samtidig får du nyheder, tips og særlige tilbud fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!