Særligt sensitive børn bliver tit misforstået 

Uanset, om du er mand eller kvinde, kan din opvækst og skolegang have givet dig nogle barske oplevelser, som du har reageret langt stærkere på og taget mere ind, end et ikke-sensitivt barn ville have gjort.

Det er ikke ond vilje, men oftest bare manglende forståelse, der gør, at voksne fejltolker eller underkender de sensitive børns måde at reagere på. De slår det hen:

“Det er da ikke noget at græde over.”

“Så, nu har du fået plaster på, så kan du godt løbe ud igen.”

“Det skal du ikke tage dig af. Bare lad som ingenting, hvis de driller dig.”

Resultatet er ofte, at de sensitive børn føler sig forkerte. Fordi de får oplevelsen af at have lyst til at græde, selv om der “ikke er nogen grund til det”. At de stadig føler sig kede af det eller har brug for at tale mere om en ubehagelig oplevelse, som den voksne bagatelliserer. At det er forkert at reagere og føle, som de gør.

Men hvis du ikke selv er sensitiv og meget empatisk, så kan du som voksen ikke vurdere, om dit barns reaktion er “rimelig”. Eller hvornår det er klar til at komme videre.

I stedet kan du se, lytte til og anerkende barnet, dets følelser og reaktioner:

“Jeg kan godt se, at du er meget ked af det. Har du brug for at sidde lidt og sunde dig her alene?”

“Er du okay nu? Vil du have et kram mere, før du skal ud at lege igen?”

“Vil du gerne have, at vi snakker lidt mere om det?”

Ville det ikke have været skønt, hvis din mor og far havde behandlet dig sådan, da du var barn? Hvis de havde set og forstået dig og den måde, du havde det?

 

Find dit frirum

Noget af det allervigtigste for særligt sensitive er, at de kan finde eller skabe sig selv det nødvendige frirum. Både som barn og som voksen.

Det er kun dig, der kan vurdere, hvad du har brug for, så du må mærke efter og prøve dig lidt frem.

Her er nogle idéer:

  • At skrive dagbog, så du kan få alle dine mange tanker ud af hovedet og ned på papiret – og dermed give slip på dem
  • At skabe et helle eller særligt sted, hvor du kan trække dig tilbage og dyrke din hobby eller bare læse en bog, så du uforstyrret kan fordybe dig og få ladet batterierne op
  • At høre musik – uanset om du slapper bedst af med at høre blid klassisk musisk på din iPod eller lade dig blæse igennem af høj dødsmetal eller hård rock (det sidste lyder måske ikke så sandsynligt for en sensitiv, men det kan efter sigende virke rensende, måske fordi det giver den indre vrede et modspil og rum til at komme ud)
  • At motionere/dyrke sport – hvad enten du foretrækker en stilfærdig luntetur rundt i kvarteret eller en times intensiv spinning, så kan fysisk aktivitet faktisk give dig mere energi
  • At komme ud i naturen – gå/løb/cykl en lang tur og lad solens stråler varme dig og tænde håb, lad blæsten ruske dig træt eller knib en tåre i regnen – der er så vidunderligt højt til loftet ude i naturen!
  • At sætte tankerne i frigear – at dyrke en triviel form for motion som løb, cykling, svømning eller vandring over længere tid kan have samme mentalt afslappende effekt som meditation, der også varmt kan anbefales

Hvad har du mest lyst til lige nu?

Related Post

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Nemme og effektive ting, du selv kan gøre fra i dag.

 

Samtidig får du nyheder, flere tips og særlige rabatter fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!