• Lægger du stor vægt på retfærdighed, høj kvalitet og kundeservice?
  • Bliver du nemt skuffet over andres indsats og præstationer?
  • Stiller du meget høje krav til dig selv – både professionelt og privat?
  • Er du tit mere sur og irritabel, end du egentlig har lyst til at være?
  • Kan du komme til at vrisse ad kæresten og/eller skælde dine børn ud?
  • Er du tilbøjelig til at fokusere på hullerne i stedet for osten?
  • Bliver du tit i dårligt humør over små ting, der ikke er, som du synes, at de skal være?
  • Kan du tit forudse alt, hvad der kan gå galt, men have svært ved at vinde gehør hos de ansvarlige?

Så er du muligvis en af de mænd (eller kvinder), der kandiderer til Gnavne Gamle Mænds Klub. Jeg har efterhånden mødt nogle stykker af dem blandt mine læsere og kunder, og fælles for dem er, at de egentlig ikke har det særligt godt. De er sjældent glade og ikke videre tilfredse med deres job og liv i al almindelighed. Glasset er oftest halvtomt og de briller, de ser verden og deres medmennesker med, har fået et pessimistisk, gråsort filter, der snildt kunne bruges under den kommende solformørkelse, men bliver lidt anstrengende til hverdagsbrug.

En af dem skrev for nyligt og spurgte, om jeg ikke havde nogle tips eller en vej til at knække koden. (Desværre får jeg mailer-deamon, når jeg forsøger at svare.)

Hvis du som sur mand (eller kvinde) skal knække koden og bryde den negative spiral, der ofte trækker dig nedad og ødelægger dit humør, så må du starte med at forstå, hvad det er for personlighedstræk, der er årsagen. Det kan du også læse mere om her.

I personlighedstesten kan flere af disse adfærdstræk være i spil:

  • Høj score på visualiserende – du har set lyset og det højere formål, du ved, hvor godt alting kan blive i den ideelle verden
  • Lav score på positiv opfattelse – du har ikke så høje tanker om dine medmennesker, som ofte har skuffet dig
  • Lav score på personlig bearbejdning – du tænker længe over og tolker på alt mulig, du kan huske som en elefant eller bærer ligefrem nag i årevis
  • Lav score på optimisme – de hyppige skuffelser har gjort dig mere eller mindre pessimistisk
  • Lav score på humørstabilitet – dit humør svinger markant og mange dage er bare dårlige fra starten
  • Du er muligvis også særligt sensitiv og scorer lavt på mental modstandskraft – så du tager let  modgang, afvisninger og kritik personligt, hvilket ikke just gør dit liv nemmere

Disse personlighedstræk kan være mere eller mindre markante hos dig. Det er svært at ændre på, men ofte hjælper det faktisk rigtigt meget at acceptere, at det er sådan du er. Herefter kan du gøre forskellige ting anderledes i din hverdag, så der bliver lidt længere mellem dine dårlige dage. Du kan med andre ord justere lidt her og der, så du ikke så ofte bliver trukket ned af den negative spiral, men måske ligefrem får nogle gode vaner og værktøjer til at komme ind i en positiv spiral i stedet.

Hvordan det kommer til udtryk afhænger af din score på:

  • Selvkontrol – hvor lidt eller meget du er i stand til at lægge bånd på dig selv
  • Kommunikationsmængde – hvor få eller mange ord, der kommer ud ad din mund
  • Udtrykt positivitet – om det, du giver udtryk for, har en positiv eller mere negativ grundtone
  • Dominans – hvor lidt eller meget der er skruet op for din personlige volumenknap, helt i top bliver det nemt My Way or the High Way

Her har du derimod selv et stort ansvar og en stor indflydelse, fordi det i højere grad er din udtrykte adfærd, som du bevidst kan arbejde med at regulere. Du kan f.eks. starte med at blive bevidst om, hvorvidt  du tager for mange kampe og bruge dette værktøj til at vælge dine kampe med omhu.

Og så vil jeg godt vædde en halv times gratis telefonkonsulation med, at du også er belastende begavet og/eller perfektionist.

Der er masser af tips til en bedre hverdag, som f.eks. 3 tips til at få en god dag.

Du kan også reflektere over, hvem der egentlig er lederen i dit liv. Og så beslutte dig for, at du vil være lederen i dit eget liv, med alt hvad det indebærer.

Endelig kan du begynde at meditere dagligt, som min egen sure mand gjorde – med stor positiv effekt.

Hav en god dag!

Læs evt. også:
Sure gamle mænd skal hjælpes mod isolation

 

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Nemme og effektive ting, du selv kan gøre fra i dag.

 

Samtidig får du nyheder, flere tips og særlige rabatter fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!