Når du – trods inderlige ønsker, fornuft og vilje – ikke kommer videre, skyldes det, at noget i dit ubevidste modarbejder dig: Traumer og komplekser. Som kroge med modhager, der først gør ondt, når du forsøger at fjerne dem. 

 

Traumet holder dig tilbage

Et traume kan opstå som følge af en enkeltstående voldsom oplevelse, eksempelvis en ulykke eller et brat og tidligt tab af en person, du var tæt knyttet til. Men det kan også opstå mere gradvis ved gentagelser over længere tid.

Ifølge psykologen Donald Winnicott (1971) kan en baby opretholde det indre billede af sin mor i x minutter, og hvis moderen er væk i længere tid, falmer billedet. Når moderen kommer tilbage efter x + y minutter, tager babyen op og trøster, bliver billedet gendannet. Men hvis moderen ikke kommer efter x + y + z minutter tager barnet skade, fordi dets primitive forsvarssystem forsøger at beskytte sig imod gentagelsen af “utænkelig ængstelse” og disintegration af barnets jeg-struktur (altså oplevelsen af sig selv som individ).

I praksis sker der ofte det, at barnet trækker sig ind i sig selv og holder op med at stole på, at andre kan hjælpe, støtte eller give omsorg, når barnet har brug for det. Der skabes en hård skal af urørlighed og selvtilstrækkelighed eller en facade af apatisk ligegyldighed.

I mildere tilfælde – eller måske når der er en høj IQ involveret – lever barnet videre og fremstår stærkt og uafhængigt, dygtig i skolen og kompetent til at hjælpe andre. Ingen voksne fatter mistanke om noget.

Måske opstår der en spiseforstyrrelse, OCD eller angst. Måske rammes personen som voksen af depressioner.

Uanset hvordan eller hvornår, så ligger traumet indkapslet i det ubevidste.

Indtil en dag…

Ifølge Ph.D. i klinisk psykologi Donald Kalsched fungerer psykens selv-omsorgssystem ligesom immunforsvaret. Og ligesom man – af svært forklarlige årsager – kan blive ramt af autoimmune sygdomme, så kroppen gør sig selv syg, kan psyken også påvirkes af noget, der trigger selv-omsorgssystemet – så psyken går til angreb på sig selv.

Det kan forklare, hvorfor du får det så skidt, når du forsøger at gøre noget ved problemerne og komme videre: Dit selv-omsorgssystem, som skal beskytte dig mod gentagelser af det forfærdelige, angriber dig indefra. For at beskytte dig imod det utænkelige, ubærlige, der er så meget værre end det problem, du kæmper med i nutiden. Fordi det oprindelige traume truede din eksistens. Det kunne have medført udstødelse og den totale ensomhed ved at være overladt til dig selv.

Derfor har din psyke indkapslet traumet og sikret din overlevelse.

Og derfor kommer du ikke videre, før traumet er blevet bearbejdet. Der er ingen vej udenom…

 

Komplekserne holder dig tilbage

Ifølge den schweiziske psykiater og dybdepsykolog Carl Gustav Jung (1907) er komplekser stærkt “følelsesfarvede” erindringer, der som magneter ligger i det ubevidste og tiltrækker tilsvarende oplevelser. Et typisk kompleks kan være et negativ moder- eller faderkompleks, som kan gøre, at man bliver ved med i sit voksenliv at møde en helt bestemt type kvinde eller mand, som trigger præcist de samme reaktioner, følelser og handlingsmønstre – igen og igen.

Impostor-fænomenet fungerer ligesom et stærkt mindreværdskompleks, der går i udbrud, hver gang du skal evalueres af andre eller præstere noget krævende som eksempelvis til eksamen, jobsamtale, eller når du har ansvar for et større projekt eller arrangement. Så kan du ligge søvnløs, få hjertebanken, ondt i maven, svede i hænderen og være fuldstændigt overbevist om, at denne gang, denne gang går det helt galt!

Prøv selv Impostor-testen

Så selvom du med din fornuft godt kan forstå, hvad der sker, og andre forsøger at overbevise dig om, at du nok skal klare det hele fint, så fortæller dit kompleks (=din oprindelige dårlige erfaring) dig noget helt andet.

Og det forhindrer dig i at ændre dine handlingsmønstre og komme videre. Sådan som du længes efter…

 

Du kan komme videre!

Grundlæggende er der fire trin i din personlige udvikling og forandringsproces:

  1. trin er bevidstheden om dit problem, traume eller kompleks – det kan du få igennem selvindsigt.
  2. trin er refleksion i hverdagen – at du opmærksomt reflekterer over det, der sker i dit liv f.eks. ved at skrive det ned.
  3. trin er handling – at du begynder at gøre noget andet, end du plejer og dermed ændrer dine vaner og mønstre.
  4. trin er vedholdenhed – at du bliver ved med at gøre det nye og bedre, til det er blevet en ny, god vane.

Når nogen er i udviklingsforløb, følger jeg dem tæt hele vejen – holder dem mentalt i hånden, på sporet og om nødvendigt i ørerne. Nogle af dem har allerede brugt lang tid på at gå frem og tilbage mellem trin 1. og 2. – de har tænkt og analyseret, analyseret og tænkt, men der sker alligevel ingenting! 

Når de så begynder at arbejde med tingene, med deres professionelle og private roller, justerer og ændrer deres adfærd, gør noget andet, end de plejer – så har vi balladen. Så rammes de af influenza, får tvivlende kriser, har forfærdelige drømme, oplever store humørsvingninger og er tæt på at opgive det hele. Men det er faktisk en godt tegn – for nu sker der noget. Nu handler de, og så  møder de modstand – fra gamle komplekser og traumer.

Måske begynder deres partner – ligesom deres immunsystem og selv-omsorgssystem – at stritte voldsomt imod forandringen. Forsøger at overbevise dem om, at det er bedst at fortsætte som før.

Her kan det være meget fristende at falde tilbage: At skændes med partneren, som så mange gange før. At ligge søvnløs. At bebrejde sig selv. At resignere med tingenes tilstand.

Fordi man kender sine replikker, kender partnerens reaktioner og på forhånd ved præcist, hvordan det går. Selvom det er nok så rædselsfuldt, mens det står på, så er det alligevel trygt og bekvemt. Fordi man ved, hvad der kommer til at ske.
Nemlig ingenting.
Alt forbliver uændret.

Så nu spørger jeg dig: Vil du helst fortsætte med plejer?

Eller er du klar til at komme videre?

Du kan altid skrive til mig på Annc@potential-factory.com.

Og hvis du er træt af gentagelser og de mange tanker, der bare går i ring, så kan du booke en prøvesamtale – så finder vi sammen ud af, hvad du har brug for nu. Så du kan slippe fortiden og komme videre.

 

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Bare rolig - vi videregiver ikke dine oplysninger, og du kan altid framelde dig nyhedsbrevet igen.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet og få rabat på workshops mm.
Bare rolig - vi videregiver ikke dine oplysninger, og du kan altid framelde dig nyhedsbrevet igen.

You have Successfully Subscribed!