Rigtigt mange særligt sensitive er meget hensynsfulde – over for alle andre end dem selv!

Du tager hensyn til andre på jobbet:

Du får gjort dine ting til tiden, lægger vægt på ikke at begå fejl, hjælper dine kolleger, står på pinde for din chef, arbejder over, arbejder hjemmefra om aftenen, er på mailen 24/7,  har altid noget, du lige skal have gjort færdigt, inden du kan holde fri osv. Bare du ikke får kritik, bliver bagtalt eller risikerer at blive fyret!

Du tager hensyn til din partner:

Din partner skal helst være glad hele tiden, og hvis det ikke er tilfældet, hopper du gerne på tungen, undskylder alt muligt, glatter ud, formilder, forkæler, forfører, opmuntrer, lytter til og trøster om nødvendigt. Bare I ikke skændes og du ikke bliver forladt!

Du tager hensyn til dine eventuelle børn:

Du sørger for lækre madpakker, hente-bringe, trøster, køber ind og laver mad til, fodrer af og putter, skælder mildt ud, når de igen gør noget, de ikke må, tager fri for at passe, når de er syge, forkæler, plejer, krammer, nusser, bader og står til rådighed med al din omsorg 24/7. Bare de sunde og raske, trives og udvikler sig som de skal ifølge bøgerne.

Du tager hensyn til dine venner/vininder:

Du arrangerer fødselsdage, polterabend, surprise party, booker billetter til biograf/teater/shows/koncerter og andre arrangementer, sørger for at invitere, når det er ved at være lang tid siden sidst, laver ekstra lækker mad til dem, når du har købt ind og gjort rent og alt det andet. Bare de ikke bliver trætte af dig eller synes, at du er uinteressant.

Du tager hensyn til den øvrige familie, til hvad andre tænker og synes om dig, til hvad MAN gør, til hvordan et hjem skal se ud osv. osv.

Du tager hensyn til alle…undtagen dig selv!

For aller nederst på listen, når du har tilfredsstillet alle de andres behov, står dine egne behov.
Måske har du helt glemt, hvad du selv har brug for?
Hvad der gør dig glad?
Hvad der giver dig energi?

 

Hvornår og hvordan tager du bedre hensyn til dig selv?

 

Hvornår er nemt at svare på: HVER DAG! Bare lidt hver dag.

Hvordan er straks lidt mere kringlet, fordi det kan være mere end almindeligt svært at få hensyn til dig selv presset ind i en travl og krævende hverdag.

Det er imidlertid som med iltmasken i flyet:

Først tager du din egen iltmaske på (= gør noget godt for dig selv), og bagefter hjælper du dit barn (eller andre) med at tage iltmasken på. Hvis du skal have overskud til at tage alle de mange hensyn til alle andre, så bliver du pinedød nødt til at tage hensyn til dig selv!

Jeg har også et trick, som jeg ved virker:

Tænk på at tage hensyn til dig selv, som om du var en anden.

Du kan forestille dig selv som barn, det barn som DU HAR ANSVARET FOR. Måske er det et forsømt og overset barn med lav selvtillid. Men der er ikke andre, der ved præcist, hvad du har behov for. Ikke andre, der bedre er i stand til at forstå dig.

Her er nogle forslag til, hvad du kan have behov for, og hvordan du kan få det passet ind:

  • Hold mindst 1 pause hver dag på jobbet, tag evt. maden i hånden og gå en tur i frokostpausen, så du får lidt motion, frisk luft og får koblet fra – især hvis du er særligt sensitiv og akustikken i kantinen er elendig. Er det helt galt, må du tage en pause på toilettet eller i bilen, før du tager hjem.
  • Dyrk motion – lidt er altid bedre end ingenting: Tag trapperne så tit du kan, hvis der ikke er så mange, så tag dem i løb, gå eller cykel på arbejde, parker bilen længere væk, stå af en station før, dyrk yoga, styrketræning eller gymnastik hjemme på stuegulvet, dans til god musik med dine børn/din partner/når du er alene, gå eller cykel en længere tur i weekenden alene eller sammen med børn/partner, find en motionsform, der passer til dig og din krop.
  • Træk vejret dybt 10 gange – hver gang du har for travlt eller føler dig presset.
  • Spis noget sundt, du kan lide og tag dig tid til at nyde din mad – drop slankekurene, men lad også være med at trøstespise, lav f.eks. en aftale med din partner om ikke at have slik i huset, at I skal spise sundt 5-6 gange om ugen og så “synde lidt” i weekenden eller hvad der nu passer bedst for dig og dine.

Det er bare en start og de mest basale behov for at generere et vist overskud i hverdagen.

Når du begynder at føle dig mere glad og har mere energi, kan du gå videre til at gøre andre gode ting for dig selv:

  • Læse en god bog – gerne i hyggelige, rare omgivelser, som får dig til at slappe af
  • Tage et langt karbad eller spendere på wellness eller anden selvforkælelse
  • Praktisér mindfulness eller heartfulness (meditation på hjertet)
  • Melde dig til en foredragsrække, et kursus eller en anden fritidsaktivitet, hvor du kommer ud af huset og får inspiration
  • Planlægge – og gennemføre! – noget, du længe har haft lyst til at gøre
  • Osv.

Skriv gerne to lister: En liste over ting, der gør dig glad, og en liste over, hvad der giver dig energi, og gør så en ting fra hver liste hver dag.

God fornøjelse.

HUSK: Hvis der er nogen, der har fortjent det, så er det dig!

 

 

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Nemme og effektive ting, du selv kan gøre fra i dag.

 

Samtidig får du nyheder, flere tips og særlige rabatter fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet og få rabat på workshops mm.
Bare rolig - vi videregiver ikke dine oplysninger, og du kan altid framelde dig nyhedsbrevet igen.

You have Successfully Subscribed!