Efterhånden har jeg haft en del introverte i udviklingsforløb, og mit generelle indtryk er, at de tit har sværere ved at få deres potentiale bragt i spil. Frygten bremser dem og tankerne bliver ikke til handling.

Der er længere fra tanke eller følelse til handling hos de introverte, end der er hos ekstroverte, hvor der til tider kan være for kort. Fordi de introverte når at tænke, før de taler – og mange gange bliver det ved tanken. Dermed går arbejdspladserne og samfundet glip af en masse – uden at nogen har chancen for at forstå omfanget af det potentialespild, der dagligt finder sted:

Der er jo ingen der ved, hvad de introverte tænker og hvilken forskel, det kunne have gjort, hvis de også havde handlet.

 

Refleksionsøvelse

Kære introverte læser, her er en øvelse til dig:

  1. Skriv en liste over alle de ting, du ville ønske, at du havde mod til at gøre.
  2. Forestil dig, hvad der kunne ske, hvis du en gang om ugen satte dig for at gøre bare en af tingene.
  3. Hvad er du allermest bange for, at der kunne ske?
  4. Hvad er det allerbedste, der kunne ske?
  5. Prioritér de ting, du gerne vil gøre, efter hvor vigtige de er, eller hvor stor en forskel, de ville gøre.
  6. Hvornår er du klar til at gøre det vigtigste? Skriv helst en dato eller vær specifik omkring, hvilke forudsætninger, der skal være på plads.

 

Frygten som bremseklods

Et sted på listen over det værste, der kan ske, har du forklaringen på, hvorfor du ikke handler mere, end du gør. Hvorfor du ikke for længst har gjort det, du længe har spekuleret på og været frustreret over. Det er næsten altid frygten, der er den største bremseklods.

Det kan f.eks. være:

  • Frygten for at blive afvist pga. dårlige erfaringer og stor sårbarhed
  • Frygten for at blive misforstået, som er hyppigt forekommende hos højt begavede
  • Frygten for at blive sat i bås pga. dårlige oplevelser med mobning og eksklusion af fællesskabet
  • Frygten for at blive afsløret, især hos personer ramt af impostor syndrome
  • Frygten for at komme i centrum for opmærksomhed pga. generthed og lavt selvværd
  • Frygten for at lave fejl, som især er udbredt blandt begavede perfektionister.

Hos nogle mennesker har frygten endnu ikke fået et ansigt og de kan have svært ved at sætte ord på den, fordi den ligger og lurer i underbevidstheden som en kæmpemæssig trold eller et mangehovedet monster, der gemmer sig i mørket: Angst!

 

Angst og kældermonstre

Angsten æder sjælen op. Til gengæld er det de færreste monstre, drager og trolde, der tåler dagens lys: At blive identificeret og bevidst konfronteret får dem til at blegne og miste kraft. De bliver harmløse. De dør. Eller de overlever og bliver forvandlet til en stor, håndgribelig frygt, som du faktisk kan gøre noget ved.

Her får du historien om min egen angst. Da jeg var i starten af 20’erne, gik jeg i terapi og fik mit personlige kældermonster – fra mit værste mareridt – op i lyset: Mig selv i en spadseredragt. Meget skræmmende!

På det tidspunkt var jeg nemlig arbejdsløs kontorassistent med forfatterdrømme og en stor interesse for alternativ behandling (kinesiologi). Hvis jeg havde haft råd til at købe en spadseredragt, kunne jeg måske have haft gavn af den til jobsamtaler, men i de biodynamiske, lyserøde new-age-kredse, jeg færdedes i, ville jeg i den slags businesstøj have skilt mig ud som et blåt får og sandsynligvis være blevet behandlet, som om jeg var et giftigt tilsætningsstof, man for enhver pris måtte undgå. For ikke at tale om, hvordan jeg ville have skilt mig ud sammen med min familie. Noget så uskyldigt som en spadseredragt kan altså være voldsomt angstprovokerende.

Først mange år senere blev jeg rekrutteringskonsulent og senere HR Manager – og hold da fest, hvor har jeg nydt at gå i spadseredragt! Altså at give mig selv lov til at leve den side af mig ud. Helt ud! 😉

Hvordan ser dit kældermonster ud?
Hvad sker der, hvis du tager det med op i lyset?

 

NB! Advarsel:

Hvis du har den mindste fornemmelse af, at du har et af de fæle monstre i kælderen, så gør du klogt i at alliere dig med en god terapeut, du har tillid til. Lad for Guds og din egen skyld være med at tro, at det er noget, du selv kan klare en torsdag aften, når du er alene hjemme! Den slags kræver både dagslys og en kompetent hjælper.

Først når dit monster har fået form som en konkret frygt, kan jeg hjælpe dig videre.

 

Læs også:

Føler du for meget og handler for lidt?

Tænker du for meget og handler for lidt?

Belastende begavet – er du aldrig god nok?

Intelligent introvert – holder du dig tilbage?

 

Related Post

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Nemme og effektive ting, du selv kan gøre fra i dag.

 

Samtidig får du nyheder, flere tips og særlige rabatter fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!