• Var du en af dem, der følte dig truffet af beskrivelsen af risikogruppen for Dunning-Kruger-effekten?
  • Vil du gerne forsøge at slippe ud af rollen og det store forventningspres, der altid hviler på dig?
  • Trænger du helt enkelt til at holde en pause og bare være dig selv?

Så er der håb forude, men også en lang proces og til tider meget hårdt arbejde, proportionelt med hvor længe du har haft rollen som den bedste og evigt succesfulde. Til gengæld vil du blive mere realistisk, autentisk og afslappet.

Forestil dig, hvordan det vil være ikke længere at skulle leve op til alle de forventninger, som andre har til dig – og som du har til dig selv.

Dunning-Kruger-effekten og personlighedstræk

I personlighedstesten vil personer, der er ramt af Dunning-Kruger-effekten sandsynligvis have følgende personlighedstræk:

  • Lav score på realistisk selvopfattelse – din opfattelse af dig selv er kommet ud af trit med virkeligheden, eller hvordan andre opfatter dig. Du ser det bare ikke selv, fordi du har succes.
  • Stor modstandskraft – høj score på mental modstandskraft og høj score på personlig bearbejdning – alt preller af og evt. modgang er kortvarig, i hvert fald ikke noget, du gider tage personligt eller mener, at du kan lære noget af. Du skal hurtigt videre. Så du kan vise, at du er en vinder.
  • Stor gennemslagskraft – dvs. høj score på dominans, da du er vant til at fylde meget, ekstra stor viljestyrke, for du vil bare vinde, og muligvis også en udholdenhed over gennemsnittet, fordi visse kampe kræver en ekstra indsats.
  • Høje ambitioner – især i forhold til karrieren, da du har fokus på at blive forfremmet og anerkendt, være synlig i organisationen og muligvis også en vis materialisme, da bonus, titler og andre eksterne motivationsfaktorer kan have en positiv effekt på dit drive.
  • Lav score på udviklingsmotiveret – du er jo allerede perfekt, som du er, så hvorfor i alverden skulle du udvikle dig eller arbejde med selvudvikling? 😉
  • Stor selvtillid – men muligvis et bagvedliggende lavt selvværd, så enten har du en høj score på selvstændig beslutningstagen, eller også har du en stor spredning på den, fordi du i de fleste situationer nemt træffer beslutninger selv, mens du i andre kan føle dig mere usikker og have behov for at spørge andre til råds. Kombineret med høj dominans kan du blive en karismatisk og naturlig leder (om du også er en god leder, afhænger f.eks. af din empati).
  • Gode sociale kompetencer – du er god til at få andre med dig og få dem til at give dig ret. Du kan f.eks. være meget empatisk og diplomatisk, men score lavere på hensyntagen, fordi du jo har din egen agenda og kun gør noget for andre, hvis det også gavner din egen sag. Det lyder ikke pænt at sige, at du er manipulerende, men de opdager det sikkert ikke, fordi du samtidig er charmerende og velformuleret.
  • Ekstrovert og kommunikerende – du taler sandsynligvis meget og har sikkert også en stor kontaktflade både professionelt og privat. Hvis du har været vant til at være klassens konge/dronning, så fortsætter du sikkert stilen i dit voksenliv. Du vil næppe bryde dig om at være tavs og overladt til dit eget selskab.

Ekstroverte personer, der er ramt af impostor syndromet, kan måske genkende nogle af trækkene, men de scorer typisk højt på egenskaben udviklingsmotiveret. De vil ofte have meget stor spredning på en del scores, fordi de oplever et stort gab imellem den selvsikre og kompetente person, de er udadtil, og den usikre person, de føler, at de er indadtil.

Er du i tvivl, kan du teste dig selv for impostor syndromet her.

 

Hvordan kommer du ud af forventningsfælden?

Ærlig feedback og intensiv personlig udvikling – er det korte svar, men også det lange, seje træk. Det kommer ikke af sig selv. Som du har været vant til, at mange ting har gjort. Faktisk kan det vise sig at blive ualmindeligt svært, fordi succes er din komfortzone – og hvem giver frivilligt afkald på det? Og hvad får du til gengæld?

Ro, autensitet og lettelse

Fordi du ikke længere skal være den bedste til alt og ikke længere skal kæmpe for hver dag at opretholde den perfekte facade. Når du ikke længere behøver at skulle leve op til andres og dine egne forventninger.

Her er en liste over vigtige elementer i din personlige udvikling:

  1. Få feedback – helst en 360-gradersundersøgelse på jobbet, men ærlig feedback fra mindst 10 personer kan også bringe dig langt. Hvad ser andre som dine styrker og dine svagheder? Hvordan stemmer det overens med din egen opfattelse af dig selv?
  2. Sæt ord på forventningerne – skriv to lister over A) de forventninger har til dig selv og B) de forventninger, du mener, at andre har til dig. Hvilke forventninger vil være en lettelse for dig at slippe af med? Søg støtte hos en fortrolig ven eller en professionel, som kan hjælpe dig til gradvist at ændre din adfærd og slippe ud af de mønstre, der ligger bag dit behov for at leve op til forventningerne.
  3. Bliv bevidst om din skyggeside – også kaldet skyggearbejde. Du kan begynde med at skrive en liste over det, som du foragter, hader eller ringeagter allermest hos andre. Med andre ord alt det, som du for en enhver pris ikke vil eller må være.
  4. Tag en personlighedstest – og få grundig feedback på den. Svar ærligt og spontant – så får du mest ud af testen, og forbered dig på at få en dybere selvindsigt, som kan bringe dig videre. Sandheden kan godt gøre ondt – en overgang – men i længden er det bedre end at leve på løgnen, her at skulle leve op til et urealistisk idealbillede.
  5. Find værdige modspillere – vælg bevidst personer, der har mod og styrke til at være hudløst ærlig over for dig, som kan udfordre og gerne provokere dig. Dine største fjender i din personlige udviklingsproces er de ja-sigere, rygklappere og beundrere, du hidtil har haft tendens til at omgive dig med. Hvis du skal bryde dine gamle mønstre, så skal du skifte ud i din omgangskreds. Du skal have værdigt og jævnbyrdigt modspil, og du skal frem for alt øve dig i også at kunne tabe eller indrømme dine fejl. Det kan meget vel tænkes at være nogen, du i smug har beundret eller misundt.
  6. Træn, træn og træn! – når du inden for et område er inkompetent eller har et lavt kompetenceniveau, så er der kun en måde at blive mere kompetent, og det er træning. Jo mere du øver dig, desto bedre vil du blive – efterhånden. En typisk rolle, hvor du kan rammes af Dunning-Kryger-effekten, er som tidsoptimist: Du tror, at du sagtens kan, men andre oplever gang på gang, at du faktisk ikke kan. Du overvurderer konsekvent, hvor meget du kan nå, og undervurderer samtidig, hvor lang tid tingene tager. Book aldrig mere end halvdelen af din dag i kalenderen og lad resten stå åben til de uforudsete ting, der altid sker – også for dig.

Så du kan faktisk blive mere kompetent – til at være dig selv.

 

Related Post

Få 5 tips til markant mere selvtillid

* 5 effektive og nemme ting, du selv kan gøre fra i dag 

* Hjælper også mod hæmmende impostor-følelser

* Samtidig får du nyheder, tips og særlige tilbud fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!