At være særligt sensitiv er et arveligt personlighedstræk, så det er noget, du må lære at leve med. På godt og ondt. Desværre gør det dig også mere disponeret for en afhængighed.

Er du særligt sensitiv?

I den personlighedstest, jeg bruger, viser sensitiviteten sig som:

  • Lav score på mental modstandskraft – du mangler i nogen grad filter i forhold til omgivelserne og kan opleve, at alt går ind, eller at du er mere nærtagende eller tilbøjelig til at tage ting personligt
  • Lav score på personlig bearbejdning – du har brug for længere tid til at bearbejde indtryk og dårlige oplevelser, måske husker du som en elefant eller kan ligefrem bære nag (selvom du helst ikke vil indrømme det)

Derudover kan den også ses som:

  • Høj score på empati/indlevelse – du har antennerne langt ude og opfanger straks, hvis der er en dårlig stemning eller nogen er sure eller kede af det
  • Lav score på humørstabilitet – dit humør bliver i høj grad påvirket af dine omgivelser og personer omkring dig, et forkert ord fra din kæreste, at du igen, igen skal skælde børnene ud, at chefen glemmer at sige godmorgen, eller for megen trafik og pres på fra morgenstunden kan sende dig i kulkælderen, hvor det er så svært at komme op fra igen
  • Lav score på optimisme – faktisk er du på forhånd pessimistisk over for nye ting og hvad, der kommer til at ske, fordi du har set det gå galt så mange gange før…

Du er simpelthen mere påvirkelig og tyndhudet end de fleste, og der skal mindre til at slå dig ud af kurs, ødelægge dit humør og din dag, ligesom der skal mere til for, at du kommer over det og giver slip.

Du kan også teste din sensitivitet her: Særligt sensitiv?

Derfor bliver du lettere afhængig

Der kan typisk være 3 grunde til din afhængighed:

  1. Du er mere påvirkelig og får derfor et større kick, en mere intens rus og bliver mere stimuleret – uanset om du er forfalden til alkohol, nikotin, spil eller om du er arbejds-narkoman og afhængig af ros og anerkendelse.
  2. Du har mere brug for en form for filter, fordi du er så tyndhudet – her kan daglig indtagelse af f.eks. alkohol danne en hinde, der gør dig mindre sensitiv, lidt mere afslappet og ligeglad.
  3. Du føler et større behov for at flygte fra din sensitivitet, fordi den medfører større smerte, flere bekymringer eller ligefrem kan medføre/medvirke til søvnbesvær, stress, angst eller depression – så du bliver mere afhængig af piller, TV-serier eller andet, der for en tid kan få dig til at glemme den barske virkelighed eller en kedelig hverdag.

Men uanset årsagen til din afhængighed, er du ude på et skråplan. Og det ved du godt.

Derfor skal du holde op

Det er som at tisse i bukserne på en kold vinterdag; det varmer så dejligt i starten, men kort efter har man balladen.

De, der ryger, får dulmet nerverne i en presset hverdag og får en kort pause, men de bliver både afhængige af nikotinen og ritualerne omkring rygningen. Problemerne går ikke væk, sensitiviteten går ikke over og virkeligheden er præcist den samme bagefter. Pengene går op i røg i stedet for at gå til noget, der faktisk er godt for dig.

De, der forfalder til vin på hverdage har nok lettere ved at falde i søvn, men til gengæld kan de vågne op midt om natten, og så er det umuligt at falde i søvn igen. Eller den daglige dosis stiger støt, fordobles i weekenden og giver ubehagelig tømmermænd. Sensitiviteten går ikke over, den bliver bare midlertidigt udskudt. Og livet bliver ikke lettere at leve.

De, der spiller, over-spiser eller tager stoffer, får et fantastisk kick i øjeblikket, men gælden vokser hele tiden og med den vokser også den dårlige samvittighed og selvbebrejdelserne, måske ligefrem selvhad. For hver gang øges afhængigheden. Vennekredsen bliver mindre eller begrænses til andre med samme last, og ensomheden bliver større. Det er en negativ spiral, som er ualmindelig svær at stoppe eller vende.

Samtidig er der så meget tabu forbundet med afhængigheden, at det bliver endnu sværere for dig at bede om hjælp til at komme ud af den.

Det kan du gøre

Der findes desværre ingen lette løsninger eller tips til at kvitte afhængigheden, men her er nogle bud på, hvad du kan gøre til en start:

  • Tal med nogen om din afhængighed – helst nogen, der betyder noget for dig og står dig nær
  • Accepter og forstå din sensitivitet – og tag de nødvendige hensyn til dig selv, f.eks. kortere arbejdstid, pauser i løbet af dagen, alenetid
  • Find en sund erstatning for din afhængighed – gåture og motion i naturen, daglig meditation (= restitution), samvær med mennesker, du holder af, anskaf et kæledyr (= selskab og en forpligtelse), lyt til din yndlingsmusik, gør noget, der giver dig energi og gør dig glad (og nej, det gør din afhængighed ikke!)

Kierkegaard har – på en mere kringlet måde – sagt, at der ikke findes en dårlig tanke, man ikke kan gå sig fra, og der ikke findes en god tanke, man ikke kan gå sig til. Og han har fuldstændig ret, når det handler om sensitive, der har brug for en pause og for at få ladet batterierne op!

Læs evt. også:
3 trin til at få en god dag
Drop dine dårlige vaner
Særligt sensitiv – slip afhængigheden og tag vare på følsomheden

 

Related Post

Få 5 tips til markant mere selvtillid

* 5 effektive og nemme ting, du selv kan gøre fra i dag 

* Hjælper også mod hæmmende impostor-følelser

* Samtidig får du nyheder, tips og særlige tilbud fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!