• Bliver du tit irriteret på dig selv, fordi du ikke når de ting, du havde sat dig for?
  • Har du nærmest kronisk dårlig samvittighed over et eller andet?
  • Står overspringhandlingerne nogle gange i kø for at overhale hinanden?
  • Synes du generelt, at dine kollegers arbejde er noget juks?
  • Er du tilbøjelig til at fokusere på det, der kan gå galt og “dokumentere det” med dine tidligere, dårlige erfaringer?
  • Skifter du imellem nogenlunde gode dage og rent ud sagt elendige dage, hvor du ikke når noget som helst, men tværtimod tager sur og træt hjem fra arbejde og slet ikke kan overskue andet end at flade ud i sofaen?
  • Har du altid lettere ved at finde fejl og påpege mangler og problemer, end ved at finde konstruktive løsninger sammen med dine kolleger? Eller i forhold til din partner?
  • Føler du dig dum, grim, tyk eller lignende?

Så er du altså helt gennemsnitlig og normal i forhold til de fleste af dem, jeg møder og er med til at udvikle.

I personlighedstesten viser det sig som lav selv-motivation:

  • Lav score på humørstabilitet, så der er store udsving på, hvordan du har det – nogle dage burde faktisk helt aflyses, og det kan du mærke allerede, når du vågner
  • Lav score på optimisme, så du er mere tilbøjelig til at forvente det værste af dagen, dine kolleger, din partner og ikke mindst dig selv – du har oplevet det så mange gange før, og i dag bliver nok bare endnu en af de dage!
  • Lav score på personlig bearbejdning, så alle dine tidligere dårlige dage og oplevelser bliver ligesom siddende i kroppen og ligger i baghovedet og murer

Det bliver ikke bedre af, at du sikkert også har:

  • Lav score på mental modstandskraft, så der ikke skal så meget til at slå dig ud af kurs, skuffe eller gøre dig i dårligt humør
  • Lav score på positiv opfattelse, så din tillid til andre – og dig selv – kan ligge på et meget lille sted!

Og det bliver heller ikke bedre af, at du måske også har:

  • Lav score på konstruktiv holdning, så samarbejdet og samspillet med dine kolleger/nærmeste/medstuderende nok heller ikke bliver særligt godt i dag
  • Høj score på dominans, så der er skruet op for fuld styrke for alt det ovenstående og du er stærkt tilbøjelig til at gå solo – for så får du det da trods alt sådan, som du vil have det

Så vil du meget nemt komme til at fokusere på alle hullerne og have svært ved at få øje på osten.

 

Alt det, der ikke dur!

Når du har det sådan, når din personlighed er sat sådan sammen, så hjælper det ikke særligt meget:

  • At du siger til dig selv, at du skal tage dig sammen!
  • At du slår dig selv i hovedet med din dårlige samvittighed
  • At din coach, psykolog eller andre velmenende mennesker omkring dig siger, at du skal bare….

Det er ligesom hele pointen i din situation:

Du kan ikke bare! Der findes ikke noget bare!
Hvis du kunne, så havde du da gjort det for længst!!

Og her kan du så fristes til at bande som kaptajn Haddock. For du har ved Gud forsøgt så mange gange, at du bliver træt alene ved tanken. Så du sukker måske resigneret.

 

Er der overhovedet noget, der virker?!

Den gode nyhed: Ja, det er der.
Den dårlige nyhed: Der er ikke noget quick-fix. Desværre. Det kræver en solid indsats over en længere periode.

De 4 trin til forandring og personlig udvikling er:

  1. Bevidsthed – her selvindsigt og især selvaccept
  2. Refleksion – at du kan se dine negative mønstre og stopper op for at tænke over, hvad du vil gøre
  3. Handling – at du bryder den negative spiral ved at gøre noget andet end du plejer
  4. Vedholdenhed – at du holder dig på sporet og etablerer nogle nye, positive vaner

Jeg ved godt, at du sjældent når længere end til 2. højst 3., før kæden falder af og du ryger tilbage i dine gamle mønstre. Det er derfor udviklingsforløbene altid varer mindst 3 måneder og jeg følger dig tæt hele vejen. Hjælper dig tilbage på sporet, giver dig konkrete øvelser, udfordrer dig og faciliterer processer, der hjælper dig til at få ryddet nogle af dine indre forhindringer af vejen.

Læs også: Hvem er egentlig lederen i dit liv?

 

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!