Mange begavede bliver overset på jobbet, fordi de ikke lige passer ind i kassen. Det gør stjerner ikke. Her er nogle tips til begavede kritikere og nørder.
I forlængelse af indlægget: Bliver du overset på jobbet?
Bliv set og hørt som kritiker og nørd
kommer her nogle konkrete uddybelser både af typerne, og hvordan de i praksis kan håndtere de særlige udfordringer de har, og dermed undgå at de føler sig overset.
Som udgangspunkt har de fire typer – kritikeren, den introverte/nørden, den sensitive og den utålmodige – et potentiale, som der er risiko for, at de ikke får brugt. Alle arbejdspladser har brug for alle fire, men det er ikke alle ledere, der formår at se dette potentiale – og så kommer stjernerne ikke til at skinne.
Nogle ledere får f.eks. kritikeren helt galt i halsen og vælger at ignorere ham/hende, hvilket kan medføre, at virksomheden oplever præcist de problemer og tekniske vanskeligheder, som kritikeren forsøgte at gøre opmærksom på.
Kritikeren
Har oftest en høj IQ, mens han/hun i personlighedstesten typisk scorer højt på detaljer og lav på optimisme og positiv bedømmelse (måske også på konstruktiv holdning). Derfor bliver det hullerne i osten, som personen først får øje på. Alt det, der kan gå galt. Afhængigt af, om personen er udadvendt eller indadvendt, meget eller lidt kommunikerende, kommer det forskelligt til udtryk.
Den ekstroverte kritiker
Den udadvendte, meget talende kritiker vil være tilbøjelig til at dele sine tanker med dem, som gider lytte. Har personen en vis gennemslagskraft, vil han/hun gå direkte til sin leder og fortælle, hvor der vil opstå problemer og vanskeligheder for virksomheden. Kritikeren mener det godt og ønsker det bedste for både lederen og virksomheden, men hvis ikke personen samtidig er meget empatisk og diplomatisk, så kan personen blive stemplet som et besværligt brokkehoved, som ingen orker at høre på.
Den introverte kritiker
Den indadvendte, mindre talende kritiker vil – især hvis personen også scorer lavt på dominans og mental modstandskraft – være tilbøjelig til at vende det indad og holde det for sig selv. En gang i mellem, når kritikerens samvittighedsfølelse vækker ham/hende op til dåd og handling, kan det udmønte sig i en lang mail til chefen om alt det, som kritikeren kan se kan gå galt, og som virksomheden bør forsøge at undgå. Men hvis lederen er ekstrovert og travl, så er der en stor risiko for, at mailen ikke bliver læst, og hvis der kommer et svar, bliver det kortfattet, så kritikeren kommer nemt til at føle sig overset eller ihvertfald ikke taget tilstrækkeligt seriøst.
Tips til kritikeren
- Tænk i løsninger – chefer vil ikke have problemer, de vil have løsninger – hvordan kan du finde en løsning på netop dette problem?
- Udtryk dig visuelt – i stedet for lange mails eller powerpoint-præsentationer med mange tal og data – kan du tegne en model eller graf, der beskriver situationen og problemet?
- Penge taler – især til virksomhedsledere – præcist hvilke økonomiske omkostninger kan det have, hvis din leder/virksomheden ikke tager sig af netop dette problem?
- Tal med din leder – i stedet for en lang mail – kan du på ca. 5 minutter forklare din leder, hvordan du opfatter situationen, og hvad du mener, man kan gøre ved den?
De andre træk i din personlighedsprofil kan give et hint om, hvordan du kan komme igennem med dine budskaber på en konstruktiv måde.
Nørden
Eller den intelligente, introverte har en høj IQ og scorer i personlighedstesten typisk højt på detaljer og/eller ordenssans, lavt på kontaktflade, fri kommunikation og eventuelt også på kommunikationsmængde og dominans. Personen har en faglig passion, som han/hun nyder at fordybe sig i og sjældent bliver træt af at tale om – hvis der da bare er nogen, der gider at spørge! Når nogen får trykket på den rigtige knap, kan de tale – eller skrive – optændt og entusiastisk i timevis.
Nørden motiveres i høj grad af, at nogen påstår, at noget er umuligt – så skal han/hun nok modbevise det! Især hvis personen scorer højt på udholdenhed og viljestyrke.
Den største udfordring for nørden er som regel kommunikationen med andre mennesker, der jo uheldigvis ikke går lige så meget op i lige netop dét fagområde. De andre kan faktisk være skræmmende blanke og intetanende om de ufattelige muligheder, der ligger klar til at blive opdyrket i præcist denne niche.
NB! Jeg har altid haft et blødt punkt for nørder, så for mig er det absolut en positiv betegnelse.
Tips til nørden
- Spar på detaljerne – i stedet for at demonstrere din enorme viden og ekspertise på området – hvad er essensen af situationen/problemet/sagen, hvis du skal udtrykke det med 3 ord?
- Husk at de ingenting ved – og heller ikke nødvendigvis har brug for at vide det – hvad er det det absolut allervigtigste og minimum af viden, din lytter/læse har brug for lige netop nu?
- Stil spørgsmål – i stedet for at forklare – hvad forstår personen ikke eller hvad ønsker han/hun at vide?
I øvrigt gælder samme råd som til kritikeren.