• Plejer du at tonse derudaf, men nu er det som om, der ligger en betonklods på din indre bremse?
  • Plejer du at være systematisk og effektiv, men nu ved du ikke, hvor du skal starte, eller hvor du skal slutte?
  • Plejer du at være den, der har overskud til at hjælpe alle andre, men nu orker du ikke engang selv at bede om hjælp?
  • Plejer du at elske dit job og brænde for sagen, men nu kan du ikke rigtigt se formålet med noget?
  • Plejer du at glæde dig til at gå på arbejde, men nu keder du dig, og arbejdsdagen er ørkesløs lang?
  • Plejer du at sprudle af energi og få idéer til alt muligt, men nu er du pludselig helt vildt træt og orker næsten ingenting?

Så er du sandsynligvis en ildsjæl, der har mistet visionen af syne. For dine kolleger er alt som det plejer at være, men du er pludselig røget i en grøft af mismod og manglende mening, en dyb grøft, som du desparat kæmper for at komme op af. Hvis det er første gang, du oplever det, har du sikkert svært ved at kende dig selv. Eller det er en side af dig selv, du ikke har lyst til at være.

Hvis det er sket flere gange før, tænker du måske “åh nej, nu igen!” Det er en del af din personlighed, nærmest et grundvilkår, at du får disse perioder. Nej, du er ikke nødvendigvis syg, ikke bipolar, men symptomerne ligner. Tanken om at skulle tage en tur mere i bakkedalen kan dræne dig fuldstændigt for energi og håb. Også selvom du ved, at det bare er en periode, og at du kommer op i omdrejninger igen. At du genfinder din energi, arbejdsglæde og motivation. Lige nu er det bare langt væk, og du ved ikke helt, hvor du skal lede.

 

Bagsiden af det springvise  præstationsmønster

Forud for den “krise” du oplever nu, har du oplevet en kortere eller længere periode, hvor du har været i flow. Du har haft travlt, været energisk, glad, idérig, inspireret, motiveret, effektiv, hjælpsom osv. – alt det, du nyder at være. Og som du oplever, når du udvikler dig, bliver udfordret – gerne helt ud til kanten af, hvad du selv tror, at du kan – og du kan se det højere formål med dit arbejde – ja med dit liv i det hele taget.

Du er på toppen af præstationskurven:

Springvis-praestation-540x405

Men så kunne du ligesom det, du skulle kunne. Det var ikke svært længere. Du vidste, inden du gik i gang med en opgave, at du kunne, at det ville være nemt. Tingene begyndte at blive rutine. Du løb tør for udfordringer, og stille og roligt i samme takt løb du også tør for arbejdsglæde og energi. Det job, du havde håbet ville være det helt rigtige for dig og ville holde dig motiveret i flere år, viste sig at være en skuffelse. Måske endnu en skuffelse i en lang række af faglige skuffelser. Du mistede brat motivationen og røg ned i grøften. Begyndte at underpræstere. Kedsomhed, overspringshandlinger og formålsløst tidsfordriv blev din hverdag.

Sådan kan det være for nogle af de bedst begavede. Når de først mestrer deres job. For nogle tager det et år at nå dertil. For andre mindre end et halvt år. Skuffelsen er den samme. Du troede, at nu havde du endelig fundet din rette hylde. Du håbede, at dette job ville anderledes. Men det var bare endnu en hylde, der viste sig at blive for smal.

 

Hvordan får du gejsten tilbage?

Her ville jeg hjertensgerne skrive 3 nemme tips til at genvinde gejsten. Men det kan jeg ikke. Og du ville heller ikke tro på mig, for du ved kun alt for godt, at det slet ikke er så ligetil.

For nogle kunne løsningen være enkel:

  1. Acceptér dit præstationsmønster – inkl. energiforladte “nede-perioder”, slap af og oplad dine batterier
  2. Brug tiden på at researche og søge inspiration – hvad kunne måske være interessant at beskæftige dig med?
  3. Gennemfør visionsøvelsen – formulér vision, mål og handlingsplan – og gør det!

Men vi ved godt begge to, at helt så nemt er det ikke – for dig. (Jeg kender det kun alt for godt, for jeg har været der før og er der igen lige for tiden.) Det ville være skønt, hvis nogen kunne komme og fortælle dig, at “du skal bare gøre x for at få job som y – det vil være det helt rigtige for dig!” Men du er selv nødt til at gå vejen, selv nødt til at mærke, hvad der tænder dig, hvad der gør dig begejstret, giver dig energi – og bringer dig i flow. Og lige nu kan du ikke få øje på vejen og ved ikke, i hvilken retning du skal gå.

Der ligger nemlig nogle punkter imellem 1. og 2. og mellem 2. og 3. som er meget individuelle. Lige nu er du i 0. og mangler både retning og mål.

Kend dig selv
En start kan være en grundig personlighedstest, der afdækker dine styrker og svagheder. Den kan ikke fortælle dig præcist, hvilket job eller hvilken uddannelse, du skal kaste dig ud i, men den/jeg kan sige noget om, hvad du ikke skal, og nogle gange kan det i sig selv være befriende at få udelukket et par blindgyder (typisk det ens partner eller venner synes, at man skal).

Vær konkret
Dernæst kan du have brug for nogle konkrete, praktiske øvelser. F.eks. at skrive en plus-liste over de ting, du nyder at arbejde med og en minus-liste over de ting, der de-motiverer dig. At skrive en liste over dine succeshistorier: 1) Problem 2) Hvad gjorde du ved det? 3) Resultat. Hvad er den røde tråd? Tegner der sig en kontur af et job?

Accepter enten eller
Det springvise præstationsmønster kan være vanskeligt at forlige sig med, fordi det er så meget enten eller. Fuld fart frem i 5. gear eller stilstand med slukket motor. Flow og total selvforglemmelse eller nedtrykt sindtilstand og ufrivilligt navlepilleri. Succes eller fiasko. Fuld fart på karrieren eller ikke noget job. Der er ingen gyldne middelveje, og det er måske netop dét, du savner mest lige nu: Ro og stabilitet. Det kommer, når du får struktur på hverdagen.

Skab struktur på hverdagen!
Stå op samme tid hver dag og gå tidligt i seng. Dyrk motion mindst 3 gange om ugen i mindst 2½ time i alt for at få mere energi. Mediter eller brug små mindfuldness-øvelser. Læs bøger eller gå til foredrag for at blive inspireret. Hvis du har et job, så mød punktligt og gør dine pligter, men prøv at udfordre dig selv med mindst én ting hver dag. Vær sammen med andre mennesker hver dag og skab dialog om ting, der betyder noget for dig.

Research
Når du har gjort det i 3-4 uger, kan du gå i gang med at researche og søge inspiration. Bestem dig på forhånd for, hvor mange timer om ugen, du vil researche og læg det ind i din kalender, hvornår du gør det. Du må kun researche på ét emne per uge. Gennemfør det og overhold den aftale, du har med dig selv.

Formuler din vision og sæt dig mål
Og når du har gjort det i 3-4 uger, kan du gå i gang med visionsøvelsen.
Du kan læse mere om øvelsen her: Har du mistet visionen af syne?

 

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!