Selvom du er både dygtig, intelligent og yder en stor indsats, kan det være svært at gøre karriere. Her er 3 tips til, hvad du faktisk selv kan gøre for at fremme din karriere.

Begavede – de øverste 10% af befolkningen – oplever ofte at blive overset, forbigået, kørt ud på et sidespor eller ligefrem fyret, selvom de har leveret en stor indsats, har kompetencerne og en høj IQ. Det er nogle andre, der bliver forfremmet.

Forklaringerne kan du finde her: 4 grunde til at begavede ikke gør karriere

 

3 tips til begavede, der vil gøre karriere

1. Vælg din chef med omhu

Den vigtigste forudsætning, for at du kan gøre karriere, er din chef. Fordi det er ham eller hende, der skal give dig de spændende, udfordrende opgaver og projekter. Det er din chef, der skal sælge dig opad i organisationen, tale din sag, anbefale dig til andre ledere, støtte dig og måske også dække over eller beskytte dig i det politiske spil. Chefen skal være din allierede og en person, du stoler 100% på.

Derfor skal du vælge den rigtige chef fra starten. Sørg for at få mindst 2 samtaler med din kommende chef, den ene helst 1-til-1, før du skriver under på kontrakten. I skal have en god dialog, som I vil kunne fortsætte lige så længe, det skal være. Du skal have en klar oplevelse af gensidig respekt. Og der skal være en supergod kemi, for hvis den ikke er god fra starten, bliver resten heller ikke godt.

Læs også: God kemi handler om IQ
og: “Min chef forstår mig ikke”

 

2. Identificer dine kerneværdier

Begavede har generelt en meget veludviklet – for ikke at sige overudviklet – retfærdighedssans, ligesom de kan have en høj etisk standard, som de ikke kan gå på kompromis med, uden at deres personlige eller faglige integritet vil blive kompromitteret. Derfor kan de komme til at løbe sig staver i livet eller tage nogle helt principielle kampe, der uheldigvis kan opfattes af ledelsen som illoyalitet og få kedelige konsekvenser for karrieren.

Find derfor ud af, hvad der er dine grundlæggende og ufravigelige kerneværdier, som du under ingen omstændigheder ønsker at gå på kompromis med.

Dine kerneværdier er dit personlige fundament, din etiske rettesnor og de pejlemærker, du skal navigere efter i en lettere kaotisk hverdag med politiske røgslør, skjule agendaer, intriger, magtkampe, studehandler og gråzoner med usynlige grænser.

Rent praktisk og visuelt kan du vælge et stjernebillede, hvor hver stjerne symboliserer en af dine kerneværdier. Så når du farer vild i organisatoriske blindgyder og spil, hvis regler du ikke kender, kan du for dit indre blik navigere efter dit stjernebillede.

Det gør det også lettere, hvis du bliver tvunget til at vælge, om du skal gå på kompromis med dine kerneværdier, eller du skal finde en anden virksomhed, der i højere grad deler dine værdier.

 

3. Beslut, hvad karrieren må koste

Enhver karriere har – ligesom ethvert valg – en konsekvens og en pris. De beslutninger, du ikke tager, har også konsekvenser. Når du siger ja til at gøre karriere, siger du samtidig nej til noget andet.

En pris kan f.eks. være tid: Transporttid, ekstra skoletid, mindre fritid, tid væk fra din familie/partner/børn. Hvor mange timer vil du lægge på jobbet hver uge? Og i hvor mange år?

En anden pris kan være kompromisser: Hvad er du villig til at gå på kompromis med? Det kan være økonomisk ved en lønnedgang i en ubestemt periode. Det kan være status og prestige ved at vælge et job på et lavere organisatorisk niveau i en større virksomhed. Det kan være socialt ved at vælge en helt anden branche end dine studiekammerater eller at flytte efter et job, så du skal opbygge et nyt netværk og en ny omgangskreds i et andet land eller en anden landsdel. Det kan også være, at du må lade som om, at du beundrer og er enig med din chef, eller at du lader din chef få æren for dit hårde arbejde.

Er du villig til at betale den pris?
Hvis du vurderer, at prisen for at gøre karriere er alt for høj, så må du overveje alternativerne, f.eks. at blive selvstændig.

Det vigtigste er, at du træffer en bevidst beslutning – og at du kan se dig selv i øjnene hver morgen!

Læs evt. også:
Overvejer du at blive selvstændig? – 4 spørgsmål du skal overveje, før du bliver selvstændig
Bliver du overset på jobbet?
Er hylden aldrig bred nok? – om at have flere talenter
Overvejer du at sige op?
Er du overkvalificeret til jobbet?
Har du mistet gejsten, eller keder du dig tit?

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Bare rolig - vi videregiver ikke dine oplysninger, og du kan altid framelde dig nyhedsbrevet igen.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet og få rabat på workshops mm.
Bare rolig - vi videregiver ikke dine oplysninger, og du kan altid framelde dig nyhedsbrevet igen.

You have Successfully Subscribed!