+45 23 93 48 41 AnnC@potentialefabrikken.dk

Foto: Ann C. Schødt

Der er håb, men du hænger fast i fortiden

Der er håb, men du kan ikke kan få øje på det og komme videre. Den primære årsag findes i din personlighed og din fortid – din personlige bagage. Alt det du har oplevet, som stadig sidder fast i dit system.

I personlighedstesten ses det som:

  • Lav score på mental modstandskraft – du har ikke så meget filter og dårlige oplevelser påvirker dig meget
  • Lav score på personlig bearbejdning – du husker som en elefant alle de negative ting, der er sket engang
  • Lav score på optimisme – du er blevet mere pessimistisk og venter bare på, at tingene går galt igen
  • Lav score på konstruktiv holdning – du har ikke så meget tillid til andre eller til, at de ændrer sig til det bedre

Koblet med en IQ over gennemsnittet forstærkes de ovennævnte træk som med en multiplikator, fordi du også har de kognitive evner til at analysere, fortolke de mange indtryk, efterrationalisere, overtænke og bekymre dig – om alt muligt. Der måske kan gå galt igen. Eller som du for enhver pris må forsøge at undgå…

Jo ældre du er, desto flere (selvbekræftende) negative oplevelser kan du slæbe rundt på. Personligheden er også svær at ændre, og jo ældre du bliver, desto mere stivner personlighedstrækkene. Sådan er det.

Til gengæld er der håb, for det er netop det, jeg har specialiseret mig i at hjælpe personer som dig med – gennem et struktureret eller fleksibelt udviklingsforløb. Du kan også nå rigtigt langt selv ved at acceptere dig selv, sådan som du nu er. Jeg ved dog godt, at det kan være lettere sagt end gjort.

Læs også: 4 grunde til, at du ikke kan slippe fortiden

 

Der er håb, men du hænger fast i en dårlig relation

Der er håb, men du hænger fast i en relation, der ikke er god for dig. Nogle gange er det flere relationer, der er dårlige, men som regel er det den primære relation til ens partner, der grundlæggende ikke er god. Eller til den ene af forældrene. Nogle gange er den meget konfliktfyldt, andre gange har du måske resigneret for mange år siden og er holdt op med at håbe på, at noget kan blive bedre.

Relationer er som tandhjul, der passer sammen. Men i det øjeblik du bliver bevidst om, at relationen ikke er god for dig og forsøger at ændre den – selv den mindste lille smule – svarer det til, at du trækker dit tandhjul til dig. Og så sker der typisk en af tre ting:

  1. Den anden “går i selvsving”, fordi du ikke længere yder det vante modspil.
  2. Den anden gør alt, hvad han/hun overhovedet kan for at få dig tilbage i rollen og jeres rutiner, der jo fungerede så fint før – bare ikke for dig.
  3. I begynder at have konflikter, eller der kommer “knas i maskineriet”, fordi jeres tandhjul ikke passer så velsmurt sammen længere.

Jo længere tid I har været sammen, desto sværere kan det være at ændre. Det siger jeg ikke for at tage modet fra dig. Det er bare et faktum.

Til gengæld er der håb: At du snart er nået dertil, hvor du simpelthen ikke kan holde det ud længere, så du endelig er klar til at komme ud af relationen. Og frem for alt gøre det, som det kræver. Hvilket kan kræve hjælp og støtte fra andre. Venner, familie og/eller professionelle.

Læs også: Hvad gør du, når relationen ikke er god for dig?

 

Der er håb, men du hænger fast i dine negative mønstre

Jo, der er håb, men dine negative tanke- og handlingsmønstre kan holde dig fast i en skruestik, som forhindrer dig i at udvikle dig som person og slippe ud af den dårlige relation.

Tankemønstrene kan være en del af impostor-fænomenet, som er en slags mindreværdskompleks, der kan hæmme både professionelt og privat. Du kan være bange for, at de andre ikke kan lide dig, hvis de vidste, hvordan du i virkeligheden er… Negative tankemønstre og overbevisninger er som en virus eller malware, der er installeret i din hjerne og forstyrrer alle de gode programmer.

Dit negative handlingsmønster svarer til at løbe den forkerte vej op ad rulletrappen: Det er hårdt, og det fører ingen vegne. Men du har ikke fået øje på den anden rulletrappe. Eller det er mange år siden du prøvede den, og så røg du straks tilbage på den forkerte. Handlingsmønstre kan virke nok så meningsløse og uhensigtsmæssige, men der er altid en grund til, at vi valgte dem i sin tid: De beskyttede os imod noget, der var værre. Det lille barn er prisgivet og afhængigt af sine forældre. Uanset hvor meget det så må gøre vold på sig selv for at passe ind og undgå at blive udstødt af familien.

Mønstrene er som en stor sort motorvej inde i din hjerne, du hele tiden kommer tilbage til. Fordi det er så svært at ændre.

Til gengæld er der håb, for det er netop det, jeg har udviklet øvelser til at ændre: En mental U-vending kan ændre din negative tankegang, og Bryd mønstret hjælper dig til at blive bevidst om dit handlingsmønster og komme over på den rigtige rulletrappe.

Læs også: Er du bange for, at de ikke kan lide dig? om impostor-fænomenet

 

Der er håb, men din frygt holder dig fast

Måske er du holdt op med at håbe, at noget kan blive bedre eller anderledes. Fordi det hele virker så uoverskueligt, svært og ja – totalt håbløst! Men problemet er ofte, at det er din frygt der styrer dig:

  • Du er bange for, at du ikke kan gøre noget alligevel, at ingenting nytter – din pessimisme forstærker frygten
  • Du er bange for at miste din familie og blive ensom – din dårlige relation forstærker frygten
  • Du er bange for, at aben flytter med og alting vil blive lige så slemt eller værre – dine mønstre forstærker frygten for gentagelser
  • Du er bange for alt det uvisse, uforudsigelige og dermed farlige ude i den fremtid, du slet ikke tør forestille dig – din usikkerhed og forsigtighed holder dig fast i status quo.

Al frygten og den usikre fremtid får dine tanker til at køre i ring, forstærker dine værste forudanelser og får dig til at resignere. Selvom du lider – indeni. Hver dag. I en uoverskuelig uendelighed. Din frygt holder dig fast i alt det, der skader dig.

Men hvad vil der ske, hvis du til sidst gør endegyldigt op med plejer, slipper fortiden, forlader den dårlige relation (måske bare midlertidigt til en start), bryder dine negative mønstre, tror på dig selv og det lillebitte håb, der bor et sted derinde?

Mit håb for dig er: At du indser, at du ikke er alene. At du faktisk kan gøre noget for at få en lysere og lettere fremtid. At du accepterer dig selv, som du er, og tror på, at du kan udvikle dig og forandre dit liv.

Og rent praktisk: Vi tager et lille skridt ad gangen. I dit tempo. Lægger en plan. Du får hjælp, støtte og sparring.

For der er håb. Du er mange andre som dig. Du kan få hjælp. Og der er en vej ud og op. Videre frem. Livet er dit.