• Vil du være mere effektiv?
  • Ville du ønske, at du var bedre til at få tingene gjort?
  • Er du tilbøjelig til at udskyde tingene til sidste øjeblik?
  • Forfalder du tit til overspringshandlinger?
  • Har du svært ved at komme i gang, hvis du ikke er inspireret?

Så kan det handle om, at du ikke kender dit personlige præstationsmønster og endnu ikke ved, hvordan du bedst kan bruge det.

Test selv dit Præstationsmønster

 

Acceptér dit personlige præstationsmønster – og brug det bedre

Jeg møder rigtigt mange begavede og ildsjæle (primadonnaer ifølge Helle Hein), der har det springvise præstationsmønster som deres naturlige og foretrukne måde at præstere. Og mange bliver frustrerede over det. Fordi de ville ønske, at de havde et mere stabilt præstationsmønster og dermed kunne slippe for de “dovne”, energiforladte perioder. Eller fordi de er på en arbejdsplads, hvor de fleste har det svingende eller det stabile præstationsmønster, så de sammenligner sig med kollegerne og føler sig forkerte.

De glemmer, at de faktisk har perioder, hvor de præsterer rigtigt meget, er super effektive og sikkert når meget mere end deres kolleger. Eller det ser de slet ikke, fordi de fokuserer på hullerne i osten i stedet for osten og får dårlig samvittighed over, at de har perioder med mindre energi. De perioder kan selvfølgelig nogle gange blive vel lange, hvis du ikke er et sted, der passer til dit præstationsmønster.

Springvis-praestation-540x405

Hvad kan du selv gøre, hvis du har det springvise præstationsmønster?

Først og fremmest kan du starte med at acceptere, at det er sådan her, du præsterer bedst: At det enten er for fuld skrue, når der er noget du brænder for og er oprigtigt interesseret i, eller også kan du bare ikke tage dig sammen til ret meget. Det er enten eller. Meget sjældent midt imellem og som de fleste.

Du kan lige så godt acceptere det, for det går ikke over. At forsøge at tvinge dig selv til at være anderledes giver dig bare en negativ oplevelse og en følelse af dårlig samvittighed eller af at være håbløst forkert, og det er ikke særligt befordrende for din selvtillid.

Der findes ikke et forkert præstationsmønster, men sommetider er du havnet i det forkerte job, de forkerte omstændigheder eller den forkerte sammenhæng i forhold til den måde, du præsterer dit bedste.

Så start med at sige til dig selv: Det er sådan jeg er, og det er okay!

Næste skridt er så at finde ud af, hvad der skal til, for at du kan komme i flow.

  • Hvilke ydre omstændigheder skal være til stede? (Stilhed/musik, ene-kontor/åbent kontorlandskab, osv.)
  • Hvordan kan du sørge for, at du er klar til at præstere? (Søvn, motion, morgenmad, bestemte gode rutiner)
  • Hvornår på dagen har du din(e) bedste periode(r)? (formiddag, eftermiddag, aften, nat, tidlig morgen)

Gør alt, hvad du kan for at give dig selv det optimale udgangspunkt for at bruge dig selv og dine ressourcer bedst. Tal med din chef om det og forklar, at han/hun og arbejdspladsen ikke får så meget ud af dig, som de kunne, hvis noget i omstændighederne blev ændret. Som regel kan selv små justeringer have en stor effekt for dig. For nogle handler det f.eks. om at få musik i ørerne og skabe en lille akustisk boble med deres egen, selv-valgte stemning og dermed lukke uvedkommende støj ude – så de bedre kan koncentrere sig. For andre handler det om at få lov at gå ind i et mødelokale og lukke døren i et par timer, så de kan komme i flow. Atter andre kan have brug for at møde senere, fordi de er mest effektive hjemmefra om natten og alligevel ikke kan tænke to sammenhængende tanker før kl. 11 om formiddagen.

Hvis det er helt umuligt at ændre noget på jobbet, skal du seriøst overveje, hvordan du trives – om det er ok i en periode, eller du måske skal finde et andet job eller starte som selvstændig.

Du kan også læse: Overvejer du at blive selvstændig?

Eller tilmelde dig workshoppen om at finde Det ideelle job – der passer til dig!

Det er nemlig relativt mange af dine vågne timer, du tilbringer på jobbet, og hvis du ikke trives, ikke bruger dit potentiale eller er på vej til at få stress/brænde ud – så er det bare ikke det værd. Din livsglæde og livskvalitet er altid mere værd. I længden.

Kunne du genkende dig selv?  Test dit personlige Præstationsmønster  

Få 5 tips til markant mere selvtillid

* 5 effektive og nemme ting, du selv kan gøre fra i dag 

* Hjælper også mod hæmmende impostor-følelser

* Samtidig får du nyheder, tips og særlige tilbud fra Ann C.

You have Successfully Subscribed!

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet og få rabat på workshops mm.
Bare rolig - vi videregiver ikke dine oplysninger, og du kan altid framelde dig nyhedsbrevet igen.

You have Successfully Subscribed!