Foto: Ann C. Schødt

Hvorfor er det så vigtigt, hvad andre synes?

På det seneste har jeg talt med en flere, som er meget optagede af, hvad andre tænker og mener – både om deres arbejdsindsats, kvalifikationer og personlighed:

”Mine kolleger mener nok ikke, jeg er så kompetent til mit job.”

”De andre er mere rigtige i den måde, de arbejder på.”

”Min chef virker ikke supertilfreds med min måde at løse opgaverne…”

”Det, de andre taler om, burde jeg også vide noget mere om.”

”Mine venner synes sikkert, at jeg er for meget!”

”De vil ikke kunne lide mig, hvis…”

Har du også den slags tanker?

Der er grundlæggende tre årsager til, at du bruger så megen energi på at bekymre dig om, hvad andre synes:

  1. Du er ekstrovert
  2. Du er mere sensitiv/påvirkelig end de fleste
  3. Du er ramt af impostor-komplekset

Blandt de flere hundreder begavede, som jeg har talt med og hjulpet siden 2012, er der næsten lige så mange ekstroverte som introverte, mens ca. 9 ud af 10 også er særligt sensitive og ramt af impostor-fænomenet.

 

Ad 1. Du er ekstrovert

At være introvert eller ekstrovert handler om din indstilling – både til dig selv og din omverden. Det er begreber, som psykiateren Carl Gustav Jung oprindeligt introducerede med sine typologier.

Som ekstrovert får du energi af at:

  • Snakke og diskutere med andre
  • Samarbejde og løse opgaver sammen med andre
  • Tænke højt og vende problemstillinger med andre
  • Få sparring og input fra andre
  • Være social og hygge dig sammen med familie og venner

Det er med andre ord afgørende for dig, at der er nogen, du kan interagere med både i dit job og i dit privatliv.

Bagsiden af den medalje er, at:

  • Du kan have vanskeligt ved at træffe selvstændige beslutninger, fordi du har brug for nogen at drøfte tingene med
  • Det er svært for dig at løse opgaver alene, fordi du kan blive demotiveret og miste energien og/eller koncentrationen (meget ekstroverte bliver ligefrem drænet for energi)
  • Du er afhængig af andres feedback og vurderinger af dit arbejde, fordi du ikke selv kan bedømme det
  • Du har brug for at vide, at andre kan lide dig og har lyst til at være sammen med dig.

Med andre ord er dit fokus ude hos de andre. Derfor er det også naturligt, at det bliver vigtigt for dig, hvad de andre synes, tænker og mener – om dig, og hvad du gør.

Læs evt. også: Kan man være både introvert og ekstrovert?

 

Ad 2. Du er mere sensitiv/påvirkelig end de fleste

Det med at være sensitiv var også noget, som Carl Gustav Jung opdagede og beskrev allerede i forbindelse med sin traumeteori.

I den personlighedstest, jeg bruger (i udviklingsforløbene), viser det sig som:

  • Score under gennemsnittet på mental modstandskraft – du har ikke så meget filter på i forhold til dine omgivelser, og derfor er der flere indtryk, som går ind hos dig
  • Score under gennemsnittet på personlig bearbejdning – når noget går ind hos dig, har du brug for længere tid til at reflektere over det og bearbejde indtrykkene
  • højere score end gennemsnittet på empati/indlevelsesevne – du har antennerne ude og kan mærke, hvordan andre har det, og hvad de føler.

Mange sensitive bliver også påvirkede af:

  • Stemningen i rummet – især hvis den er dårlig eller anspændt
  • Andres humør, toneleje og kropssprog – især hvis andre hæver stemmen og virker vrede eller aggressive

De sensitive kan blive meget hensynsfulde eller ligefrem pleasende i deres adfærd, fordi de forsøger at få det ubehag, de oplever så tydeligt, til at gå over. Nogle trækker sig, mens andre aktivt forsøger at glatte ud, opmuntre og løse de andres problemer eller konflikter.

De ekstroverte sensitive kan være ekstra påvirkede af, om andre er uenige med dem og i det hele taget være meget følsomme over for, hvad andre siger, mener og gør. Negativ feedback og kritik kan ramme usædvanligt hårdt og henkastede bemærkninger kan nemt tages personligt.

Læs også: Er du sensitiv og introvert, ekstrovert eller ambivert?

 

Ad 3. Du er ramt af impostor-komplekset

Impostor-fænomenet er en slags professionelt mindreværdskompleks, som blev opdaget af psykologerne Pauline Clance og Suzanne Imes i 1970’erne.

Kernen i impostor-komplekset er, at:

  • Du sammenligner dig selv og dine kvalifikationer med andres og synes, at de andre er dygtigere, mere intelligente og kompetente
  • Du har høje forventninger til dig selv – så du synes altid, du kunne have gjort det bedre, burde vide og kunne meget mere, end du ved og kan
  • Du fokuserer på dine fejl og mangler – og de kommer til at fylde i dit hoved, mens du ikke tillægger dit arbejde nogen værdi, eller ikke selv kan se, hvad du bidrager med
  • Du har svært ved at tage imod ros og anerkendelse – fordi du ikke selv synes, at det, du kan og gør, er noget særligt.

Hvis du samtidig er ekstrovert og sensitiv, kan du blive ekstremt opslugt af, hvad andre mener, og ofte kan du bruge søvnløse nætter på at spekulere over, hvad andre mente, med det de sagde. Du kan frygte at blive fyret og bekymre dig næsten konstant om, hvornår din chef og dine kolleger finder ud af, hvor inkompetent du er.

Eller du kan på privatfronten være bange for, at der ikke er nogen, der kan lide dig eller har lyst til at være sammen med dig, hvis de vidste, hvordan du i virkeligheden er.

Fra mine mange års arbejde med at hjælpe impostor-ramte, kan jeg forsikre dig om en ting:

”Det foregår kun oppe i dit hoved. Alle andre er mere optagede af sig selv, end de er af at have en mening om dig og dit arbejde.”

Prøv selv Impostor-testen

Læs bogen: Impostor-komplekset – Slip dit faglige mindreværd

 

Læs også:

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!