Foto: Ann C. Schødt

Begavet og sensitiv – hvorfor er det så svært?

Blandt de flere hundreder begavede personer, der i årenes løb har konsulteret mig og været i udviklingsforløb, er der en klar overrepræsentation af de særligt sensitive. I personlighedstesten scorer de under gennemsnittet på mental modstandskraft, så de har mindre filter på og er mere påvirkelige af deres omgivelser. Samtidig har de begavede en klar tendens til at reflektere, analysere og ja, overtænke alting i deres forsøg på at bearbejde de mange indtryk.

Ofte synes der ligefrem at være en proportional sammenhæng mellem højden på IQ’en og graden af sensitiviteten. (Men det er ikke nødvendigvis gældende for alle de begavede, der ikke oplever behov for at konsultere mig eller andre.)

Men hvorfor er følelser mere besværlige at håndtere for de begavede?
Fordi de forsøger at tænke dem og behandle dem rationelt.

Det kan man selvfølgelig ikke, og resultatet bliver også derefter. Ja, undskyld jeg siger det så direkte, men jeg har selv gjort det i mange år.

 

3 måder at håndtere sensitiviteten

  1. Ignorere og fornægte
  2. Overdrive og leve ud
  3. Acceptere og rumme

Ad 1. At ignorere og fornægte sensitiviteten og de svære følelser kan være både fornuftigt og nødvendigt, når man er barn og følelserne har for voldsomme konsekvenser. Så går man instinktivt i overlevelses-mode og lukker ned for følelserne for at komme igennem traumet og ubehaget. Ellers bukker man under.

Det samme gælder i en vis udstrækning, når man som voksen ankommer på jobbet. Her kan det være nødvendigt at parkere følelserne og de personlige problemer i garderoben for i stedet at træde ind i sin professionelle rolle.

Ad 2. At overdrive og leve sensitiviteten ud kreativt er noget af det, kunstnere kan gøre, så vi alle sammen kan mærke de store følelser. Her bliver følelserne transformeret til italiensk opera og fantastisk musik, smukke malerier, gribende film, genial rap, vild poesi, god litteratur eller noget helt andet.

Ad 3. At acceptere sensitiviteten og de store, svære følelser er ofte lettere sagt end gjort, men derfor er det stadig værd at prøve. Bare at rumme følelsen, acceptere at den er der og give den tid til at fylde og drive over igen. Se på den udefra, mærke den i det omfang, du er i stand til det lige nu, og så slippe den igen.

 

Sådan kan du håndtere de svære følelser

At forsøge at tænke følelserne gør, at du ikke reagerer i situationen, hvor de gav mening og ville beskytte dig, men forsinket hvor de ikke længere giver mening, og du ikke længere kan forstå, hvorfor du følte sådan. Du kan heller ikke mærke præcist, hvilken følelse du havde, fordi den har miste styrke og tydelighed – ude af den oprindelige sammenhæng.

Når følelserne er for overvældende og svære at håndtere, er der stor risiko for, at man som begavet lukker af for dem. Hvis det står på i flere år, ender man som et hoved med et appendix. Men kroppen husker følelserne, og det er den, du skal tilbage og have kontakt med.

Husk, at følelser ikke i sig selv er farlige – de er der for at hjælpe dig.

Her er et udvalg af de svære følelser og foreslag til, hvad du konkret kan gøre:

  • Ked af det/tristhed – gør som Kierkegaard og gå dig fra de tunge tanker
  • Vrede – løb den ud af kroppen og boks eventuelt i luften undervejs
  • Sorg – sæt tid af til at gå ind i den, mærke den og græde den ud
  • Frygt – undersøg den og konfronter den, find ud af, hvad den beskytter dig imod
  • Uro/bekymring – skriv den ud af hovedet og ned på papiret, del den eventuelt

 

Sådan håndterer du dine forsømte følelser

De fleste af os har følelser, vi af den ene eller anden grund har været nødt til at gemme væk. Sider af os selv, der ikke har fået lov til at være der, fordi det gjorde os for sårbare, eller vi risikerede at miste de næres kærlighed. Nogle gange har det været helt reelt, andre gange har det kun været vores oplevelse, og derfor valgte vi at pakke følelserne eller de “svage” sider af vores personlighed ned.

Når vi gør det, bliver følelserne til skyggefølelser og personlighedstrækkene til skyggesider.

Når det er tilfældet, kommer følelserne tilbage som projektioner; irriterende og provokerende sider af andre personer, vi ikke kan lade være med at reagere på og måske hidse os gevaldigt op over.

Her kan det være gavnligt at tænke på følelserne som vores børn: Hvis vi hele tiden skubber dem væk og forsøger at ignorere dem, vil de klamre sig til os, plage og råbe endnu højere for at få vores opmærksomhed.

Prøv i stedet at se, hvad der sker, når du:

  • Giver dem positiv og kærlig opmærksomhed
  • Accepterer og rummer dem, som de er
  • Giver dem plads og skaber trygge rammer for dem
  • Undlader at dømme dem, men i stedet vedkender dig, at de også er en del af dig
  • Bliver ven med dem og tager ansvaret for dem

Når det lykkes, vil du opdage, at alle de irriterende personer på magisk vis forsvinder ud af dit liv eller ligesom ikke er så forfærdelige længere. Måske kan du endda opnå en forløsende selvindsigt, så du til sidst kan være taknemmelig for, at netop de personer, har været venlige statister i dit liv, så du kunne lære dig selv bedre at kende og udvikle dig som menneske.

Læs også:

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!