Derfor er det så svært for dig at slippe væk

Der er skrevet både bøger og artikler om dette emne:

Når jeg alligevel tager emnet op og forsøger at skrive noget om det, er det, fordi jeg kan se, at nogle af mine klienter også har psykopater tæt inde på livet – og i årevis kæmper for at komme fri.

For dem er der nogle andre årsager til, at det er ekstra svært:

  • De begavede forsøger at FORSTÅ, FORKLARE og FINDE LOGIK i psykopatens ord og handlinger
  • De sensitive tager alle psykopatens angreb ind og forsøger bearbejde, bliver sårede og gradvist brudt ned
  • De impostor-ramte mangler selvtillid/selvværd og vil til enhver tid tro, at det er dem selv, der er noget galt med
  • Perfektionisterne vil forsøge at gøre alt det rigtige, anstrenge sig mere og prøve at genvinde kontrollen
  • De over-ansvarlige vil påtage sig skylden og mere ansvar, prøve igen og gøre endnu mere for at dække over psykopaten

Men nej! Det er ikke dig, der er problemet. Og uanset hvad og hvor meget mere du gør, bliver det ved og sandsynligvis også værre med tiden. Så stop ulykken nu!

Læs også: Særligt sensitiv – hænger du fast i fortiden?

Inden du prøver at komme væk fra psykopaten

Først og fremmest bliver du nødt til at være BEVIDST om, hvad problemet i relationen er.

Den næste del er mere en proces, hvor du bruger tid på REFLEKSION:

  • Vær opmærksom på og observer, hvad din partner siger og gør
  • Beskriv episoder i en log-bog så neutralt og faktuelt som muligt – uden at vurdere (det skal fungere som dokumentation)
  • Accepter, at det er ligegyldigt, hvor meget du forbedrer dig og ændrer din adfærd
  • Bliv klogere på dig selv – inklusiv dine svagheder, som du skal beskytte ekstra meget mod angreb
  • Lad være med at gøre alt det, du plejer at gøre – undlad at vedligeholde jeres negative handlingsmønster
  • Observer, hvordan det påvirker dig – og især påvirker jeres eventuelle barn/børn
  • Skrive en liste over dine grunde til/undskyldninger for at blive – økonomien kan være hovedårsagen
  • Spørg dig selv: HVAD HAR JEG BEHOV FOR?!

Imens du stadig er i relationen, kan du så småt begynde at forberede dig på HANDLING:

  • Minimer ulykken – begræns så vidt muligt din tid sammen med psykopaten
  • Øg dit mod og selvværd – få den hjælp, der skal til, og GØR NOGET GODT FOR DIG SELV HVER DAG
  • Plej dine positive, sunde relationer – besøg venner og foretag dig noget, der giver dig energi/gør dig glad
  • Undgå konfrontationer og diskussioner – svar ja eller nej, sig om du er enig eller ej, men UNDLAD AT ARGUMENTERE
  • Pas på dig selv og de nære – søg væk, når det er værst, så du beskytter dig selv og eventuelle børn
  • Udarbejd en grundig EXIT-PLAN – læg en detaljeret plan og tag højde for, hvad psykopaten kan finde på at gøre
  • Hav en plan A, B og C – både økonomisk og praktisk ift. bopæl, arbejde, skole osv.

 

Når du er klar til handling

Det er kun dig selv, der ved, hvornår du er klar til handling, men derfor kan det alligevel være godt at vende det med nogen, du har 100 % tillid til og høre deres mening. Det er mere sandsynligt, at du bliver i relationen med psykopaten for længe, end at du går for tidligt. Og hvis du er sensitiv og impostor-ramt kan du føle dårlig samvittighed eller ligefrem føle dig egoistisk: At det er dig, der svigter din partner. Vend den om og spørg dig selv: Hvornår tager jeg hensyn til mig selv?

Når du er klar:

  • Sæt en dato for, hvornår du forlader din partner
  • Få professionel hjælp fra din læge, sagsbehandler og et krisecenter – langt væk!
  • Gennemfør din plan – og hav plan B og C klar
  • Afbryd kommunikationen – al kommunikation fra psykopaten vil være forsøg på at få dig tilbage i nettet
  • Vælg uventede løsninger – som psykopaten ikke ville forvente eller forudse
  • Og uanset hvad: Vend IKKE tilbage.

HUSK, at ALT kan og vil blive brugt imod dig.

 

Læs også:

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!