+45 23 93 48 41 AnnC@potentialefabrikken.dk

Boganmeldelser
af
Fra et hjørne af Martin

”Denne bog har berørt mig dybt! Den krøb hurtigt ind under huden – på sin egen uprætentiøse måde. Selvom jeg kun var et par dage om at læse den, er den ikke til at ryste af – den arbejder videre i mit indre.

Jeg blev rørt af at læse den, fordi jeg genkender aspekter af mig selv i dens personer. Der er noget i deres forskellige mønstre og måden, de tackler livet på, som vækker min medfølelse. De går ikke altid den letteste vej og heller ikke altid den vej, som de gerne vil. Uventet genkendte jeg aspekter af mig selv i deres valg og ubevidste adfærd. Jeg kunne pludselig se og genkende egne mønstre, som jeg nu har fået lyst til at ændre på.

Bogen tager udgangspunkt i hverdagens liv og udfordringer. Den kommer rundt om de helt basale vilkår, vi møder som mennesker i livet. Egentlig er det jo hverdagene, der skaber vores liv – derfor tror jeg bogen rammer noget i os alle. Selvom den tilsyneladende er ufarlig og let at læse, så rammer den plet i de problematikker, den bringer op – de udfordringer, som personerne hver især kommer til at stå ansigt til ansigt med.

Hvordan vælger vi den vej, der giver glæde?
Hvordan overkommer vi vores egne begrænsninger?

Et af emnerne, som man får et kik ind i, er de udfordringer mennesker med høj IQ møder i livet – også helt fra barndommen af. Det er ikke let at skille sig ud fra ”normalen” – uanset på hvilken måde, man gør det. Alle har vi et dybt menneskeligt behov for at høre til ”stammen” – at blive set og accepteret som dem, vi er.

Når fakta er, at man er anderledes, hvordan tackler man så de to tilsyneladende modsatrettede behov:

• Behovet for at blive set og accepteret, som den, man er
  • Behovet for at høre til og blive accepteret i ”stammen”?

Det dejlige ved bogen er, at den er fordomsfri. Den viser på sin egen imødekommende måde livet og mennesker med vores forskellige facetter – knivskarpt og lettilgængeligt.

Opbygningen af bogen er også særlig. Man følger Martin gennem to parallelle forløb i hans liv: en epoke af ungdomstiden og i en mere moden alder. Hvert skridt i hver alder fylder kun 1-4 sider. Det gør det let og spændende som læser at følge begge spor. Det vækker desuden nysgerrigheden efter, om de to spor mødes – og hvis de gør, hvad det giver anledning til.

Bogen er den første i en trilogi. Jeg venter spændt på den næste! Jeg længes efter at følge Martin og personerne omkring ham videre i deres liv – og gennem den at lære mere om mig selv …”

Lisbeth Ejlertsen, forfatter & indehaver af konsulentvirksomheden Flow Institute

”Den højtbegavede Martin står i stampe i sit voksenliv med kone og børn. Han har ikke glemt den Nina, som han i sin ungdom var vild med. Fra et hjørne af Martin er forfatterens debut som skønlitterær forfatter, og bogen er den første af en serie på tre.

Bogen kører i to fortællespor: Et 1987-spor, hvor Martin er ung, og et 2010-spor, hvor han er voksen. Det greb fungerer virkeligt godt. Den unge Martin er ikke med på sine jævnaldrendes drukkultur og vil hellere sidde hjemme lørdag aften end gå til fest. Han forsøger at skjule det, så godt han kan. For ikke at virke lige så anderledes, som han føler sig. Den eneste, han vil være sammen med, er den ti år ældre Nina, som er lillesøster til Martins fars nye kone. Hvor kikset kan det blive?

Martins mor er til gengæld forfriskende ligeglad med, at der er en aldersforskel – og at hendes søn kigger langt efter søsteren til den kvinde, som nu er sammen med hendes eksmand. Og Nina? Hun falder også for den alvorlige og lidt mystisk ”nye nevø”, hun har fået. Hvorfor og hvordan, deres forhold udvikler sig, skal ikke spoiles her, men “Fra et hjørne af Martin” byder på en fin beskrivelse af, hvordan Martins sarte forelskelse i Nina udfolder sig for at afløses af en hverdag, hvor det bliver svært at få enderne til at mødes. Eller til at mødes i det hele taget.

2010-Martin er gift med Fay, som kender til Martins forhistorie med Nina. Fay har ikke helt forstået hans tidligere forhold, ligesom der er så mange andre sider af sin mand, hun ikke forstår. Og Martin er lige så knudet, som han var 23 år tidligere. Han kan ikke vise Fay, hvor meget han elsker hende – hvilket ellers er et udtalt behov hos hende.

Fay forlader derfor huset og Martin, som nu står alene med sine to døtre, Kathrine og Amanda, uden at vide, hvor moren er taget hen, og hvor længe, hun vil være væk. Det går op for ham, at trods (eller måske på grund af) deres forskelligheder har Fay og han haft et nogenlunde velfungerende arbejdsfællesskab om at drive en familie. Nu må han finde ud af det selv. Det rent praktiske kan han godt klare tilfredsstillende, men følelsesmæssigt kommer han til kort. Børnene har ikke blot brug for mad og rent tøj. De vil også ses og anerkendes, og her har Martin større problemer med at klare opgaven.

Hvis læseren er bare nogenlunde jævnaldrende med Martin, vil han/hun trække på smilebåndet ad alle de tidstypiske elementer fra 1980’erne, man støder på. Musikken ikke mindst. The Smiths, Depeche Mode, the Cure. LP’er, en madras på gulvet på ungdomsværelset, walkman.

Martins to børn er (naturligvis) også velbegavede. De læser meget, også Amanda i børnehavealderen. Som forældre har de været nødt til at fortælle pædagogerne, at børnene skam også leger derhjemme og ikke er udsat for en intensiv skoling af tiger-forældre. Storesøster Kathrines møde med skolen havde været en skuffelse, for niveauet var lavere, end hun kunne ønske. Martin rammer nok lidt over målet ved at inddrage den otteårige Kathrine i sine problemer med Fay; han er bl.a. nødt til at forklare, hvad jalousi betyder. Men det sker jo ofte med højtbegavede børn: At man glemmer deres asynkrone udvikling, som fx kan gøre, at de følelsesmæssigt er alderssvarende, selv om de er langt foran på andre områder.

Fra et hjørne af Martin introducerer læseren for Martins arbejdsplads, hvor flere bipersoner kommer ind i billedet. Blandt andet den jordbundne og forstående Lars-Erik, som får sagt mange virkeligt fornuftige ting på de få sider, som er blevet ham tildelt. Han ser Martins behov for at være alene (konkretiseret ved, at Lars-Erik sætter et Vil ikke forstyrres-skilt på Martins dør), og han foreslår Martin at få ”pigerne tjekket. Hvis de har sådan en hurtig sportsvogn mellem ørerne, så er det jo rædselsfuldt hele tiden at skulle vente på alle dem, der kun har fået en Berlingo.” Det viser sig i det hele taget, at langt flere i Martins omgangskreds er højt begavet, end han (og læseren) lige umiddelbart har vidst.

I slutningen af bogen mødes de to fortællespor. Der anes håb om at komme forbi nogle af de forhindringer, Martin og hans omgivelser er stødt på undervejs. Martin tager langt om længe fat på at gøre noget ved sine børns mistrivsel, og han afslutter sager, som skulle have været lukket for længst. Og når man lukker en dør, åbner man som bekendt en anden.

Handlingen i “Fra et hjørne af Martin” kunne i princippet også være overgået andre end højtbegavede mennesker. Men Ann Carina Schødt har brugt karakterer, som i skønlitteraturen ellers mest findes i krimier og primært i rollen som den skarpe opdager, den intelligente psykiater eller den kompetente retsmediciner. Det er dejligt befriende at læse et hverdagsdrama med en hovedperson som Martin. Jeg glæder mig over bogen og ikke mindst over, at den kun er første del af en serie på tre.”

Bjarne W. Andresen, højtbegavet & anmelder af over 300 bøger

Andre anmeldelser

Uddrag

“Igennem romanen får vi indblik i både den unge Martins og den voksne Martins tanker, om alt det der er svært. Om at høre til eller ikke høre til, om venskaber, kærlighed og at få relationerne til at fungere. Det synes jeg, at forfatteren Ann Carina Schødts lykkes godt med. Men jeg savner lidt mere i dybde i temaet med at være særligt begavet, som hun har specialiseret sig i at udvikle og har god viden om. For det er det romanen slår sig op på, sådan som jeg opfatter det, men det glider lidt i baggrunden i forhold til Martins kærlighedshistorie – som i øvrigt er rigtigt godt beskrevet. Men Ann Carina Schødt skriver godt og får virkelig skabt autentiske grundstemninger i bogen, og det var en god læseoplevelse. Jeg er nysgerrig på hendes planlagte næste to bøger om Martin, som jeg også gerne vil læse.”

Bogblogger Maiken Kjær Svare.

Læs hele Maikens anmeldelse på Bogblogger.dk