Foto: Ann C. Schødt

Hvorfor har du tankemylder?

Når du har så mange tanker, hænger det især sammen med to ting:

  1. Din personlighed – herunder din sensitivitet/påvirkelighed som er stærkere end hos de fleste
  2. Din intelligens – at din IQ ligger noget over gennemsnittet.

Din sensitivitet handler om, at du ikke har så meget filter på i forhold til dine omgivelser, og derfor tager du mange flere indtryk ind. Det kan både være sansemotorisk – lyde, lugte, synsindtryk og berøringer. (Din smagssans kan også være forstærket, men det er mere sandsynligt, at det vil påvirke din spisning end dine tanker.) At gå på gaden, sidde på storrumskontor eller i en kantine med dårlig akustik kan for dig være et sandt bombardement af sanseindtryk.

Hvis du samtidig er meget empatisk, kan du have antennerne langt ude og blive påvirket af andres humør – især konflikter og dårligt humør kan påvirke dig negativt. For at få ubehaget til at gå over, kan du slå mentale krøller på dig selv for at regne ud, om du har sagt eller gjort noget forkert, eller hvad du skal gøre for at få ubehaget til at gå over igen.

Kombinerer man den forstærkede modtagelighed for indtryk med en høj IQ, har du også en ekstra kapacitet til at bearbejde og forsøge at forstå betydningen af de signaler, du opfatter.

Hvorfor sagde hun det?
Hvorfor gjorde han sådan?
Hvorfor er der en anspændt stemning i lokalet?

Det er nemt at forestille sig, at en almindelig dag på jobbet kan give anledning til et væld af tanker og spekulationer. Hvis du så samtidig har lidt knas på hjemmefronten, fortsætter tankearbejdet med bekymringer, der kan forgrene sig i alle mulige retninger.

 

Hvad forhindrer dig i at stoppe tankemylderet?

Der er grundlæggende fire forklaringer på, hvorfor du ikke bare holder op med at tænke de mange tanker:

  1. Din personlighed og høje IQ
  2. Dine relationer
  3. Dit handlingsmønster
  4. Din frygt for fremtiden

Ad 1. Din personlighed og IQ

Din påvirkelighed og intelligens er et vilkår, som du ikke uden videre kan ændre. Af samme grund kan der være en tilbøjelighed til at bedøve sensitiviteten og slippe for tanker ved at ty til alkohol eller på andre måder flygte fra den ubehagelige og alt for krævende virkelighed. Det ændrer bare ikke (så meget) på den du er, eller det liv du hver morgen vågner op til.

Og medmindre du virkelig drikker (eller ryger) hjernen ud – eller får stress – så slipper du ikke af med din høje IQ. Derfor popper tankerne hele tiden op igen, kredser rundt og slider nye baner inde i dit kranium.

Både sensitiviteten og intelligensen er en væsentlig del af dig, der ikke går over.

Hvornår bliver du træt af at forsøge at være på en anden måde, end du dybest set er?

Ad 2. Dine relationer

Vores relationer fungerer som tandhjul i et socialt og psykologisk maskineri, hvor vi – grundet vores personlighed og opvækst – får bestemte roller. Du kan have fået rollen som den kloge, forsigtige, dygtige, diplomatiske, hjælpsomme eller overansvarlige, mens din partner har en rolle, der passer perfekt til din. Dermed supplerer I hinanden, og det fungerer gnidningsfrit.

Lige indtil den dag, du får nok.

Med tiden er du blevet led og ked af din rolle.
For du har spillet den til hudløshed, og nu er du slidt op.
Du orker ganske enkelt ikke at spille din gamle rolle en dag mere.

Men dine nære relationer sørger for at fastholde dig i rollen. For ellers kommer der knas i maskineriet. Skænderier og konflikter. Kom nu tilbage i din rolle, det gik jo lige så godt!

Hvor længe kan du holde ud at blive i rollen og relationen?
Eller hvad kan du gøre for at ændre den, så du kan holde ud at blive?

Ad 3. Dit handlingsmønster

I forlængelse af din personlighed, intelligens og den rolle, du har fået, i dine relationer, har du indarbejdet et bestemt handlingsmønster. Dit handlingsmønster er en del af din overlevelsesstrategi og en måde, du kan beskytte din sensitivitet og samtidig undgå at blive udstødt af gruppen.

Der er ikke noget barn eller nogen voksen, der kan klare sig selv helt alene. Derfor har du tilpasset dig, lagt låg på sider af din personlighed og tillagt dig en adfærd, som var acceptabel i din familie. I skolen. På studiet. På arbejdspladsen.

Du kender din plads, din rolle, dine replikker, og du ved præcist, hvad du er nødt til at gøre for at få lov til at blive.

Men dine tanker har du ikke tæmmet.
Dine drømme findes endnu et sted derinde.
Dit ægte, levende, autentiske jeg trækker stadig vejret.

Hvornår er du klar til at sætte ord på dine drømme?
Hvornår er du parat til at gøre noget andet, end det du plejer at gøre?
Hvornår vil du udtrykke, hvad du inderst inde tænker, føler, mener og vil?

Ad 4. Din frygt for fremtiden

Det værste ved fremtiden er, at du ikke kender den. Og det gør dig bange.

Du ved ikke, hvad der kommer til at ske, eller hvordan andre vil reagere, hvis du begynder at sige og gøre noget andet end det, du har gjort i alle de år, du har levet. Alle de år, hvor du omhyggeligt har tilpasset dig, rettet ind og holdt dig selv nede.

For hvad ville der ske, hvis andre vidste, hvad du tænkte?
Hvad hvis du sagde, hvad du i virkeligheden mener om tingene?
Hvis du pludselig begyndte at gøre det, du mest har lyst til at gøre?
Hvad vil du egentlig gøre som det første, hvis du skal i gang med at leve dit eget liv?

 

Hvordan kan du stoppe dit tankemylder og gøre noget nyt?

Her er nogle tips til, hvad du selv kan gøre, og som jeg hjælper andre som dig med:

  • Skriv dine tanker ned – så du får dem ud af hovedet og ned på papiret
  • Brug din krop – især trivielle motionsformer som gåture og banesvømning kan få hjernen i frigear
  • Giv følelserne plads – se film, lyt til musik, dans, syng, læs lyrik og skønlitteratur, oplev kunsten og naturen
  • Brug din hjerne konstruktivt – giv den sjove udfordringer, spil spil, dyrk en hobby, læs faglitteratur og hør podcast
  • Smid masken – vis hvem du er, hvem oprindeligt var, og især hvem du ønsker at være i fremtiden
  • Vær konkret – læg en plan for, hvad du vil gøre, vær bevidst om, hvad det kræver og sørg så for at gøre det muligt – en lille ting ad gangen hver dag
  • Få hjælp – til det, der er svært for dig, eller som du er mest bange for at kaste dig ud i.

Læs også:

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Skriv dig op til nyhedsbrevet nu og få 5 enkle og velafprøvede tips til selv at styrke din selvtillid.



You have Successfully Subscribed!